روش تازه کلاهبرداری با خودپردازها

۲۸م آذر ،

بینا- رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان از شهروندان گیلانی خواست مراقب کلاهبرداری تلفنی کارت به کارت باشند.
به گزارش بینا، سرهنگ «عبادالله کریمی» با بیان مطلب فوق به ایسنا گفت: بعضی اشخاص سودجو و فرصت‌طلب با شهروندان، صنوف، ادارات دولتی و خصوصی به بهانه‌های مختلف تماس گرفته شماره حساب عابر بانک آنان را به قصد واریز وجه نقد دریافت کرده و سپس به نیت شوم خود می‌رسند.
وی گفت: بهانه‌های این اشخاص اغلب خرید دوربین دیجیتال به‌مناسبت سالگرد ازدواج، مشارکت در امور خیریه، خرید زمین، خرید لباس عروس برای دانشجویان دختر یک دانشگاه، سفارش پوستر و بنر تبلیغاتی، سفارش غذا در رستوران‌ها، خرید زمین، خرید پوشاک، و برنده شدن در شرکت ارتباطات ایرانسل و همراه اول، ارسال پیامک و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی است.
رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: خرید لوازم خانگی، خرید کالاهای پزشکی و بهداشتی برای بیمارستان‌ها و خرید کارت شارژ و ارسال رمز به فرد تماس گیرنده و به‌طور کلی ارائه خدمات به شگردهای مختلف از دیگر بهانه‌های آنان است.
کریمی ادامه داد: این کلاهبردارها، پس از مدتی به سوژه‌ی خود زنگ زده از او می‌خواهند حسابش را کنترل کند، وقتی با پاسخ منفی قربانی مواجه می‌شوند با اعمال شیوه‌های متقلبانه، قربانی را پای دستگاه عابر بانک کشانده با اظهار این‌که، حساب ارزی دارند از قربانی درخواست می‌کنند زبان دستگاه ATM را به انگلیسی تغییر داده، سپس از عدم تسلط و آشنایی قربانی به زبان خارجی سوء‌استفاده کرده، قربانی نگون‌بخت با اجابت خواسته‌ کلاهبردار، مبلغی را که قرار بود طبق توافق انجام شده، به حساب قربانی واریز شود، ناغافل به دست قربانی فریب خورده به حساب کلاهبردار انتقال می‌یابد.
رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: زمانی که قربانی حسابش را کنترل می‌کند آنگاه متوجه می‌شود که آنان کلاهبردار می باشند و فریب خورده است.
کریمی شیوه‌ دیگر کلاهبرداری‌های این قبیل از اشخاص را با معرفی خود به عنوان مامور آگاهی و برقراری ارتباط تلفنی با تاکسی تلفنی شهر جهت درخواست خودرو و تقاضای خرید شارژ تلفن همراه از راننده در حال حرکت و سپس اخذ رمز شارژ از راننده را با شگرد خاصی اعلام کرد.
وی برای واریز وجه به حساب عابر بانک اشخاص نیازی به حضور شخص ذینفع مقابل دستگاه خودپرداز ندانست و گفت: عنوان این که در انتقال وجه با استفاده از شبکه‌ی شتاب اشکالی رخ داده صرفاً شگردی است که کلاهبرداران برای کشاندن اشخاص به پای دستگاه خودپرداز برای نیل به اهدافشان بکار می‌برند.
رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان در پایان از اشخاص و صاحبان انواع مشاغل خواست که تحت هیچ عنوان فریب این اشخاص را نخورده و در صورت علم و اطلاع از اشخاص مشکوک مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع دهند.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.