روش تشخیص احتمال سکته

جام جم آنلاین: بروز بیماری‌ها با آزمایش‌های گوناگون تایید یا رد می‌شود، اما اکثر بیماری‌ها نشانه‌ها و علائمی دارند که مثل زنگ خطر، آدمی را از پیش مطلع می‌کند.

بی‌توجه به این علائم گاهی ممکن است چندان مهم نباشد، اما گاهی باعث صدماتی جبران‌ناپذیر می‌شود. در صورت ضربه مغزی یا مشاهده علائم سکته، کمتر از سه تا‌چهار ساعت وقت دارید علائم را جدی بدانید.

علائم: سردرد یا سرگیجه شدید و ظاهرا بی‌علت و ناگهانی. کرخی، بیحسی، ضعف یا فلجی بویژه در یک سمت بدن یا بخش‌هایی مثل صورت، دست و… . احساس گیجی، پریشانی و ناتوانی در حفظ تعادل. اختلال ناگهانی در بینایی، بیان حرف‌های نامفهوم و فهم نادرست کلمات. گاهی ناتوانی در بروز اعمال همزمان مثل خندیدن، باز کردن کامل دو دست از ناحیه بازو و بیان جمله‌ای در توصیف اطراف.

صدمات: نرسیدن اکسیژن به سلول‌ها یا ایجاد لخته خون به از بین رفتن سلول‌ها، بافت‌های عصبی، آسیب‌های مغزی، ناتوانی در تشخیص یا کنترل یا انجام برخی اعمال، معلولیت یا مرگ می‌انجامد. پاره شدن رگ خونی باعث خونریزی مغزی و مرگ می‌شود.

دلایل بروز

عوامل عصبی: نگرانی، تنش، مجادله و… .

عوامل غذایی: مصرف کالری بیش از نیاز بدن، نمک، چربی، روغن‌های اشباع، عدم مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوسدار، روغن‌های کمتر مضر.

عوامل رفتاری و بهداشتی: سیگار، بی‌تحرکی، اضافه وزن، دیابت، ضربات ناشی از ورزش یا حادثه.

عوامل سنی، خانوادگی، جنسیتی: احتمال وقوع آن در سنین بالاتر، با سابقه خانوادگی و مردان بیشتر است.

راهکارهای درمانی: از تجمع در اطراف بیمار، محدود کردن اکسیژن، فریادهایی که سبب ترس و نگرانی و آسیب بیشتر می‌شود، خودداری کنید. هر ثانیه دیرکرد زیانبار است، پس برای تشخیص دقیق و قطعی بسرعت اقدام کنید.

از قبل، نزدیک‌ترین بیمارستان‌های دارای همه خدمات اورژانس، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی، و آزمایش خون شبانه‌روزی را به محل کار یا زندگی خود شناسایی کنید. با اورژانس تماس گرفته، بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

آنها دستگاه اکسیژن و آزمایش قند خون هم دارند. در این فاصله از افزایش دمای بدن جلوگیری کرده، آن را در حد ۳۷٫۵ نگاه دارید. تا قبل از تائید تشخیص، هیچ دارویی به وی نخورانید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.