روش سلول درمانی در درمان بیماران قلبی موفقیت آمیز بوده است

ممتاز نیوز : دکتر ˈناصر اقدمی  در گفت و گو با ایرنا افزود : تحقیقات بر روی روش سلول درمانی از سال ۸۳ آغاز شده است . این تحقیقات با مشارکت ۲۷ بیمارکه ۹ نفر به عنوان کنترل و ۱۸ مورد سلول درمانی بوده اند، انجام شده است .

وی ادامه داد: بیماری قلبی از موضوعات بسیار مهمی است که محققان و پژوهشگران رویان به آن توجه ویژه ای دارند. بیماران قلبی به سه دسته تقسیم می شوند . یک دسته بیماران مربوط به سکته های حاد هستند که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده است .دسته دوم مربوط به نارسایی قلبی است که می تواند در زمینه ایسکمی یا دیگر بیماری های قلبی باشد و دسته سوم نیز مربوط به بیماری های دریچه قلب و گرفتگی های آن است.

اقدمی خاطرنشان کرد :مطالعات نشان داده است که بعد از ۱۸ ماه، سلول درمانی می تواند برون ده قلبی و شاخص های زنده بودن بافتی را افزایش دهد و همچنین می تواند کیفیت زندگی را دربیماران قلبی ارتقا دهد.رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت : سکته قلبی یکی از شایعترین بیماری ها در کشور است و در صورت عدم درمان می تواند به نارسایی قلبی منجر شود. استفاده از سلول درمانی برای بهبود این بیماران مشکل خاصی را ایجاد نمی کند .

وی گفت :در روش سلول درمانی نزدیک به ۱۰۰-۱۲۰ سی سی از مغز استخوان بیمارگرفته می شود و سپس سلول های CD133 جدا و این سلول ها حین عمل جراحی قلب باز بیمار در اطراف ناحیه ای که دچار سکته شده است ، تزریق می شود .اقدمی گفت : در این روش سلول با شاخص CD133 مورد استفاده قرار می گیرد .مطالعه حیوانی و سلولی این سلول ها نشان می دهد که آنها می توانند پیش ساز سلول های عروق باشند و اگر بعد از سکته قلبی استفاده شوند ، بسیار موثر خواهند بود . استفاده از این سلول ها در کنار خون رسانی مجددی که توسط جراحی و یا مداخله گرها می توان داشت، خون رسانی و ساخت مویرگ های جدید را افزایش می دهد.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود : نتایج مطالعات نشان می دهد که تزریق این سلول ها وقتی از خود بیمار گرفته شوند، مشکلی را برای او ایجاد نمی کند.به گفته وی مرکز قلب تهران، مرکز قلب شهید رجایی، مرکز قلب بیمارستان بقیه الله (عج )، بیمارستان لواسانی، مسیح دانشوری و بیمارستان رضوی مشهد بیمارستان هایی هستند که تحقیقات سلول درمانی در آنها انجام شده است .

اقدمی در مورد تزریق سلول های بنیادی به بیماران کبدی گفت : مطالعه و تحقیقات بیماران کبدی در حال انجام است و در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ بیمار به عنوان نمونه انتخاب و تزریق سلول های تک هسته ای ، CD133 و سلول های مزانشیم به این بیماران انجام شده است ولی باید منتظر بود زیرا زمان پیگیری اثربخشی این روش درمانی بر روی بیماران کبدی یک سال است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.