روش هایی برای نه گفتن به همسرتان

هیچ کس نه شنیدن را دوست ندارد. آن هم در یک زندگی مشترک که اساسش موافقت و تفاهم است. کسی دوست ندارد که راهش سد شود و نه بشنود. با وجود این نه گفتن یکی از کلمات کلیدی در چنین زندگی ای است. کلمه ای که بعضی ها با بیش از حد استفاده کردنش تاثیرش را کم می کنند و بعضی ها هم توان گفتنش را ندارند و با به زبان نیاوردنش اوضاع را خراب می کنند. قرار نیست این کلمه هر روز هزار بار در زبان تان بچرخد و زندگی تان را منفی کند اما اگر یاد بگیرید که کجا و چه زمانی از آن استفاده کنید، بخش زیادی از اختلافات و سوء تفاهم های میان تان از بین خواهند رفت و اوضاع زندگی مشترک تان هم روز به روز بهتر خواهد شد.

● وقتی مهمان نمی خواهید

بیرون آمدن از یک خانواده و ساختن یک خانواده جدید، هم لذت بخش، هم هیجان انگیز و هم همراه با دلتنگی و اضطراب است. همان طور که حق شماست که از حمایت همسرتان در این دوره بهره مند شوید، باید او را هم حمایت کنید و کاری کنید که با این دلتنگی کنار بیاید البته این همکاری شما هم شرایط و محدودیت هایی دارد که باید آن را برای همسرتان روشن کنید. قطعا او انتظار دارد که خانواده اش تا آنجا که می توانند در کنار تان باشند و مهمان خانه تان شوند اما در این باره باید شرایطی وضع کنید و از همسرتان بخواهید که برای آرامش بیشتر هردوی شما این شرایط را به رسمیت بشمرد. مهمانی های ناگهانی در روزهای سخت کاری یا پذیرایی از آن ها در زمانی که از نظر جسمی شرایط کار کردن و تدارک دیدن را ندارید، می توانند از مواردی باشند که حق دارید آن ها نپذیرید و به همسرتان نه بگویید.

● ولخرجی را متوقف کنید

هر زندگی ای حساب و کتاب های خودش را دارد اما گاهی هر ۲ نفر به یک اندازه به فکر این محاسبات مالی نیستند. اگر احساس می کنید که ولخرجی های همسرتان به چهارچوب های مالی خانواده کوچک تان آسیب می زند و پول خرج کردن های او در مواردی که کمکی به زندگی مشترک تان نمی کند، باعث به وجود آمدن مشکلات مالی می شود، حق دارید که به او نه بگویید و وقتی می خواهد پول های مشترک تان را در حوزه بیهوده ای صرف کند، با دلیل و منطق و البته با آرامش او را از چنین کاری بازدارید.

● وقتی آمادگی بچه دار شدن را ندارید

صاحب فرزند شدن لذت بخش ترین اتفاق دنیاست. این را کسانی می گویند که تجربه چنین تولدی را در خانه شان داشته اند اما این موضوع هم شرط و شروط هایی دارد که نباید به راحتی آن ها را نادیده بگیرید . اگر همسرتان چنین پیشنهادی را به شما می دهد، بی وقفه به آن بله نگویید. نیازها و شرایط تان را در نظر بگیرید و ببینید که آیا این زمان برای شما و موقعیت تان مناسب است یا خیر. اگر احساس می کنید به چند ماه فرصت بیشتر نیاز دارید، بدون نگرانی نه بگویید و برای او توضیح دهید با عبور از این مرحله که در آن قرار دارید یا با انجام کاری که مدت هاست برایش برنامه ریزی کرده اید، بعدها درباره این موضوع با هم تصمیم گیری خواهید کرد.

● وقتی امکان قبول کردن یک مسئولیت را ندارید

مسئولیت پذیری از آن خصوصیاتی است که می تواند اعتماد و احترام شما در نظر همسرتان را بیشتر کند اما قرار نیست شما این خصلت را با قبول تمام خواسته هایی که همسرتان از شما دارد نشان بدهید. قبل از پذیرفتن هر مسئولیتی شرایط و توانایی های تان را بررسی کنید و اگر می بینید که این شرایط تازه، آنقدر به شما اضطراب و فشار تحمیل می کند که آرامش روزانه تان از بین می رود، با احترام و با گفتن دلایل به همسرتان نه بگویید و برای او توضیح دهید که چرا امکان انجام این کار را ندارید. شاید کاری که او می خواهد در توان شما نباشد و شاید هم کمبود وقت دلیل نپذیرفتن آن باشد. پس درباره اش با یکدیگر صحبت کنید و یک تصمیم دیگر را جایگزین این تصمیم کنید.

● وقتی پای هویت وسط است

از همان روز آشنایی تا آخرین روز زندگی مشترک تان، قطعا شما و همسرتان از هم خواسته هایی دارید و به دلیل کم کردن تفاوت های تان تلاش می کنید که تا حدودی تغییر کنید و یکدیگر را هم تغییر دهید. این موضوع به خودی خود هیچ ایرادی ندارد اما اگر نمی خواهید این اتفاق به ضرر رابطه شما تمام شود، در مواردی که امکان تغییر دادن خود را ندارید یا احساس می کنید با چنین تغییری هویت تان را از دست می دهید، به همسرتان نه بگویید. اگر تعداد این موارد زیاد باشد، پذیرش این جواب منفی برای همسرتان دشوار خواهد شد و او این موضوع را به پای انعطاف ناپذیری شما خواهد گذاشت اما اگر ببیند که در خیلی موارد با او راه می آیید، این نه را خواهد پذیرفت و آن را به حساب موضوعی خواهد گذاشت که برای شما اهمیت اساسی دارد.

● بیشتر از توان تان کار قبول نکنید

همسرتان از شما انتظار دارد، همان طور که در کنار خانواده خودتان هستید و هر زمان که به کمک شما نیاز دارند حمایت شان می کنید به خانواده او هم نزدیک باشید. او انتظار نادرستی ندارد اما شما باید این موضوع را با شرایط خودتان تطبیق دهید. اگر گاهی به دلیل محدودیت های کاری، زمانی یا برنامه هایی که مدت ها پیش گذاشته اید نمی توانید به خانواده او کمک کنید، از نه گفتن نترسید. فکر این که همسرتان از شما ناراحت می شود نباید باعث شود که شما بیشتر از توان تان مسئولیت بپذیرید و مطمئن باشید که اگر دلیل این نه گفتن را برای او و خانواده اش توضیح دهید، آن ها هم خواهند پذیرفت و نه گفتن شما مشکلی برای زندگی مشترک تان ایجاد نخواهد کرد.

● وقتی به حریم خصوصی تان وارد می شود

درست است که این زندگی مشترک است و شما و همسرتان راز های ناگفته بسیار کمی دارید اما این به معنای نداشتن هیچ رازی نیست. شما هم مثل آدم های دیگر حق دارید که حریم خصوصی تان را حفظ کنید. رمز عبور ایمیل و شبکه های اجتماعی شما در گروه موضوعات مشترک این زندگی قرار نمی گیرد و اگر همسرتان می خواهد که از آن ها باخبر شود، حق دارید که بگویید نه! اگر شما قبل از این ازدواج، زندگی مشترک دیگری داشته اید یا سابقه نامزدی شکست خورده ای دارید و دوست ندارید در مورد جزئیاتش توضیحی دهید، حق دارید که به همسرتان نه بگویید و از او بخواهید که به این محدوده ها وارد نشود. اگر او منطقی باشد، این موضوع را از شما خواهد پذیرفت و اگر هم پذیرش چنین مسئله ساده ای برایش دشوار باشد، نباید به خاطر ناراحت نشدنش از حریم خصوصی تان بگذرید.

● وقتی باید دلیل نه گفتن را توضیح داد

اگر می خواهید یک ازدواج موفق داشته باشید، گذشته از هزار و یک شرطی که درباره رفتارها و نگاه تان به موضوعات باید بپذیرید، به یک موضوع مهم دیگر هم باید توجه کنید؛ رابطه زناشویی! هر چقدر هم همسر ایده آلی باشید، باز هم نباید از اهمیت این موضوع چشم پوشی کنید اما آیا اهمیت دادن به این ارتباط به معنای همیشه بله گفتن به آن است؟ مسلما نه! این رابطه، یک ارتباط ۲ نفره است؛ ارتباطی که هم مشارکت ۲ نفر را طلب می کند و هم به رضایت و تمایل شان نیازمند است. پس این حق شماست که هر زمان که به لحاظ جسمی یا روانی آمادگی برقراری چنین ارتباطی را ندارید به آن نه بگویید. فکر نکنید که همسرتان با این نه از شما ناامید می شود و فاصله می گیرد بلکه سعی کنید دلیل این موضوع را برایش توضیح دهید و به او این امید را بدهید که در زمانی مناسب تر این ارتباط را برقرار خواهید کرد.

» سبک زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.