روش های امنیتی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پاسخگو نیست

به گزارش ایرنا’یحیی آل اسحاق’روز پنجشنبه درهمایش مبارزه با قاچاق کالا وارز در سطح عرضه در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه با بیان اینکه مساله قاچاق کالا و ارز از ۳۰ سال گذشته تاکنون روندی روبه رشد داشته است افزود:بر اساس گزارش های بانک مرکزی گردش مالی قاچاق کالا و ارز در ایران سالیانه ۲۰ میلیارد دلار است.

وی یادآور شد:این رقم ، رقم مستقیم گردش مالی قاچاق کالا و ارز است و اگر مجموعه های تابع این مساله نیز به آن اضافه شود رقم عظیمی از اقتصاد کشور درگیر این مساله خواهد شد.

آل اسحاق تاکید کرد: اگر روش امنیتی روشی درست بود به طور قطع باید در ۳۰ سال گذشته توفیقاتی به دست می آورد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه تعریف کالای قاچاق باید به طور دقیق مشخص شود گفت: آیا هر فردی که دارای قدرت رای باشد و اعلام کند کالایی قاچاق است آن کالا قاچاق محسوب می شود؟

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ کشور در همسایگی ایران قرار دارند گفت: شرایط این کشورها از نظر اقتصادی یا ضوابط تعرفه ای در حد صفر است و بیشتر آنها موافقتنامه تجارت آزاد دارند و بنابراین هزینه تمام شده کالاهایی که در این کشورها تولید می شود نسبت به کالاهای تولید شده در داخل نصف قیمت است.

وی ادامه داد: امروز شهر بصره در عراق منطقه آزاد اعلام شده است و فاصله بین آبادان و این شهر بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت است و تفاوت قیمت دراین دو منطقه بسیار زیاد است.

آل اسحاق گفت:با توجه به ارزان بودن کالاهایی مانند برنج و پوشاک در منطقه آزاد بصره جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور را نمی توان با قدرت نیروی انتظامی محقق کرد و این کار شدنی نیست.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید از حاشیه به متن رانده شود،یادآورشد به طور قطع ریشه مساله ای مانند قاچاق کالا اقتصادی است و اگر با ادراک به این مساله نگاه شود می توان توفیقاتی را بدست آورد.

وی تاکید کرد اگر با ابزار و ادبیات اقتصادی با مساله برخورد نشود هر قدر جلوتر برویم اوضاع بدتر خواهد شد.

وی بینش نادرست در اقتصاد کشور ،متناسب نبودن تدابیر اتحاذ شده با زمان ،مکان و دانش اقتصادی کشور،بی انضباطی اقتصادی و سیاست زده بودن اقتصاد ایران را موانع اصلی در بحث مبارزه با قاچاق عنوان کرد.

اقتصام**۹۱۴۰**۳۹۱۷**۱۵۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۱۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.