روش پلاسمای غنی از پلاکت خون به هیچ وجه در درمان آرتروز موثر نیست

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‘ غلامعلی عکاشه’ با اشاره به دستاوردهای جدید علم ارتوپدی همزمان با پیشرفت سریع علم در دنیای حاضر، درباره روش درمانی PRP (پلاسمای غنی از پلاکت خون) و نقش آن در بهبود وضعیت آسیب دیدگان مفصلی از جمله مبتلایان به آرتروز، افزود: PRP از جمله درمانی جدید در این حوزه است که البته تبلیغات بسیاری بر روی آن صورت می پذیرد ولی به رغم تبلیغات بی شمار، این روش به هیچ وجه در درمان آرتروز و پارگی های مینیسک تاثیری ندارد.

وی افزود: متاسفانه این تبلیغات برای مواردی به کار برده می شود که متناسب با جایگاه واقعی PRP نیست اما به هر حال نمی توان منکر این موضوع شد که یک تکنیک تازه علمی است و عمل کم خطری محسوب می شود که می تواند بر روی برخی مفاصل اثر بگذارد.

رییس بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی، با بیان این که در این روش پلاکت‌های غنی شده پلاسمای خون از انسان گرفته و به خودش تزریق می شود، گفت: به کمک این روش اثر مقاومت بدن بالا می رود. کاربرد عمده PRP در در مان برخی آسیب های مفاصل و تورم تاندون‌ها است.

وی ادامه داد: PRP همچنین در رفع و کاهش دردهای جلوی زانو موثر است، اما هنوز موفق به درمان آرتروز نشده است.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران ضمن تصریح این مطلب که مطالعات جهانی نشان دهنده بهبودی های نسبی به مدت محدود در درمان آسیب های مفصلی به طریق PRP است،گفت: در ایران هنوز تجربه چندانی در این زمینه نداریم. البته نتایج کوتاه مدت آن خوب بوده اما به هیچ وجه در درمان آرتروز و پارگی های مینیسک تاثیری ندارد.

عکاشه از برگزاری بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان رتوپدی ایران از ۲۴ تا ۲۸ مهرماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد خبر داد ، گفت: معرفی جدیدترین روش‌ها و دستاوردهای علم ارتوپدی عمده ترین هدف برگزاری این کنگره است.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۸۰۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.