روند تکراری مبارزه با بحران سیاستمداران اروپایی/منطقه یورو در آستانه آگوستی سوزان

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی “وینر سایتونگ” در مطلبی نوشت: سیاستمداران اروپایی در مبارزه با بحران یورو به برگزاری نشست های سطحی و جلسات چند ساعته عادت کرده اند. اما حالا نیز مانند سال گذشته منطقه یورو در آستانه یک ماه آگوست داغ قرار دارد. با توجه به تلاطمی که در بورسهای جهانی به واسطه شرایط مالی بد اسپانیا و به راه افتادن بحث هایی درباره خروج یونان از منطقه یورو ایجاد شده است تابستانی پر خطر در برابر منطقه یورو قرار دارد.

نویسنده در ادامه نگاهی به مبارزات گذشته اروپاییان علیه بحران یورو انداخته و می نویسد: در پایان جولای ۲۰۱۱ روسای دولتهای عضو یورو با احساس خوبی راهی مرخصی و تعطیلات تابستانی خود شدند، چرا که در نشست بحرانی که برگزار شده بود یک بسته نجات دوم برای نجات یونان در نظر گرفته شده بود که این امر پایداری نسبی را در منطقه یورو ایجاد می کرد.

در ادامه آمده است : البته این حالت خوبی که در آن زمان به سردمداران دولتهای اروپایی دست داد ماندگار نبود؛ چرا که پس از چندی در بین سرمایه گذاران نگرانی درباره سرایت بحران یونان به بقیه کشورهای عضو منطقه یورو افزایش پیدا کرد. در بورس های بین المللی ارزش سهامها سقوط کرد و اسپانیا و ایتالیا تحت فشارهای روزافزون بازارها قرار گرفتند. به این ترتیب بهره وامهای دولتی در این کشورها افزایش پیدا کرد تا اینکه بالاخره بانک مرکزی اروپایی وارد عمل شد و بدهی های دولتی را خرید.

نویسنده در ادامه نوشت: حالا به نظر می رسد که این وقایع بار دیگر در حال تکرار است. یکی از دیپلماتهای بلند پایه اروپایی در این باره اظهار داشته است که مسئله کمی شبیه سال گذشته است تازه شرایط در حال حاضر بدتر هم شده است. در نقطه میانی نگرانی های اروپا تهدید اخیر موسسه اعتبار سنجی مودیز درباره کاهش اعتبار کشورهای آلمان،لوکزامبورگ و هلند قرار ندارد بلکه دلیل نا آرامیها در منطقه یورو بیشتر مسائل مالی اسپانیاست.

تازه همین جمعه گذشته بود که وزرای مالی منطقه یورو یک بسته ۱۰۰ میلیارد یورو را به منظور کمک به بانکهای متزلزل اسپانیا تصمیم گیری کردند و برای رفتن به تعطیلات تابستانی با هم خداحافظی کردند.دیدار بعدی آنها برای پایان آگوست و یا شروع سپتامبر تصمیم گیری شده است. البته در این میان به نظر می رسد به دلیل وخامت اوضاع اسپانیا یک جلسه زودتر از موعد مد نظر قرار گیرد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.