روند قیمت فلزات پایه طی یک هفته قبل

۲۸اردیبهشت،

رکود هفته قبل حاکم بر بازار فلزات پایه داخلی منجر به روند کاهشی قیمت‌ها در این مدت شد؛ در حالی که بعضی فلزات همچون مس و آلومینیوم در این میان، نوسان‌های مثبتی را تجربه کرده بودند اما با این وجود باز هم افت و خیز قیمت‌ها نتوانست کمکی به رونق بازار کند.

به گزارش Consbank، به نقل از دنیای اقتصاد همچنین سایر فلزات نیز از ابتدای هفته با کاهش قیمت‌ها معاملات خود را آغاز کردند و تا پایان هفته این روند کم و بیش ادامه یافت. البته در میان فلزات پایه نزول قلع اندکی منطقی‌تر به نظر می‌رسید؛ چرا که مدتی است معامله‌گران تمایل چندانی به خرید این فلز از خود نشان نمی‌دهند؛ همان‌طور که پیش از این دنیای اقتصاد به بررسی رانت موجود در قیمت این فلز پرداخته، معامله‌گران با کاهش تقاضا برای فلز مذکور منتظر کاهش قیمت و حذف حباب موجود در قیمت این کالا می باشند.

از سوی دیگر این سکوت بازار عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که نوسان ارز به قدری نبوده که سبب هراس معامله‌گران و بر هم زدن نظم بازار شود و از طرفی نیز انتظار می‌رفت پس از رکود معاملات در اوایل سال جاری در این ماه خرید و فروش‌ها اندکی بهبود یابد اما نه تنها تقاضا بالا نرفت، بلکه حتی کاهش قیمت‌ها نیز نتوانست معامله گران را جذب بازار کند.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، پیش از این نوسانات بالای ارز به تغییرات شدید قیمت فلزات پایه در بازار منتهی می‌شد؛ در حالی که منطق کنونی حاکم بر این نوسانات روشن نیست. به عقیده وی، تغییرات قیمت جهانی فلزات پایه تاحدی می‌تواند توجیه کننده این نوسانات باشد؛ اما نوسانات تقاضای بازار بر قیمت‌ها اثر بالایی گذاشته و به کاهش یا افزایش آن دامن زده است. بعضی کارشناسان معتقدند که رکود بازار در این روزها طبیعی است؛ چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده است؛ به طوری که در نتیجه افزایش قیمت‌ها سیگنال هایی به خریداران منتقل می‌شود که به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر می‌شود. این در حالی است که فروشندگان در این شرایط حاضر به فروش نیستند.

در حال حاضر نیز هراس تجار از کاهش بیشتر قیمت‌ها و کاهش سود فروش این اشخاص سبب شده است فروش‌ها افزایش یابند و در نتیجه در حالی که متقاضیان معتقدند قیمت‌ها به زودی بیشتر کاهش خواهند یافت از خرید امتناع می‌کنند در نتیجه قیمت‌ها با شدت بیشتری افت خواهد کرد. در این بین کارشناسان معتقدند نزول قیمت‌ها تا انتهای هفته آتی نیز ادامه خواهد داشت؛ البته در هفته های آینده نیز با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات اتفاقهای سیاسی و منطقه‌ای بر روند بازار تاثیر بسزایی خواهند داشت.



بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.