رونق صادرات محصولات صنایع دستی در گرو بسته بندی مناسب است

‘ ویدا توحدی’ روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی ‘بسته بندی صنایع دستی’ در کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنایع دستی ایران در نوع خود بی نظیر است اما متاسفانه به علت معرفی نشدن و نداشتن بسته بندی متناسب تاکنون در سطح دیگر کشورها چندان قابل عرضه نبوده و اگر عرضه هم شده گاه با محصولات کشورهای دیگر اشتباه گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بسته بندی مناسب محصولات صنایع دستی می تواند علاوه بر محافظت از کالا و تامین امنیت آن در معرفی محصول و اعتبار بخشی به آن و شناساندن فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اثرگذار بوده و همچنین با قابلیت عرضه در بازارهای بین المللی امکان صادرات هر چه بیشتر صنایع دستی کشور را فراهم نماید.

وی افزود: همچنین بسته بندی محصولات صنایع دستی می تواند مکملی برای حفظ حقوق مالکیت معنوی تولید کننده باشد و مرغوبیت و اصالت اثر را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه با اشاره به مواردی که در بسته بندی صنایع دستی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در درجه اول باید به معرفی صنایع دستی در بسته بندی آن توجه کرد.

وی افزود: موقعیت و فضای تولید صنایع دستی، مواد اولیه به کار رفته در آن و طریقه مصرف برخی از محصولات باید در بسته بندی درج شود.

وی گفت: همچنین باید بسته بندی صنایع دستی معرف فرهنگ محل تولید آن باشد و در تهیه آن از مواد اولیه بومی و طبیعی استفاده شده باشد چرا که نشانه همخوانی و همسویی تولید و بسته بندی آن است.

وی در ادامه با اشاره به کارگاه آموزشی و ترویجی بسته بندی صنایع دستی که اکنون به میزبانی استان کرمانشاه در حال برگزاری است، گفت: این کارگاه در دو سال اخیر دهمین و از ابتدای امسال دومین کارگاهی است که در رابطه با بسته بندی صنایع دستی در سطح ملی برگزار می شود.

وی، هدف از برگزاری این کارگاه را در وهله نخست فرهنگ سازی برای تولید و بسته بندی صنایع دستی در کشور عنوان و اضافه کرد: ایجاد نیاز و انگیزه و تشویق و ترغیب در زمینه بسته بندی صنایع دستی به منظور اعتبار بخشی و ارایه بهتر محصولات صنایع دستی از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.

توحدی افزود: در پایان هر سال جشنواره های منطقه ای و استانی برگزار می شود که تولید کنندگان صنایع دستی و فعالان عرصه بسته بندی بتوانند در کنار هم قرار گرفته و به تعامل بیشتری برسند.

وی ادامه داد: همچنین در کنار این جشنواره ها، به منظور ایجاد رقابت در میان فعالان عرصه بسته بندی محصولات صنایع دستی مسابقاتی برگزار می شود و به بهترین های عرضه بسته بندی جوایزی اهدا می شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۷۶ جشنواره در این راستا در سطح کشور برپا شد و همچنین ۲۰ کارگاه آموزشی در زمینه بسته بندی، مهر اصالت و برندینگ صنایع دستی در سطح کشور برگزار شد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: امسال بحث خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی اولین اولویت دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی کشور است که با جدیت پیگیری می شود.

وی گفت: بسیاری از تولیدات ارزشمند صنایع دستی کشور فرم و شکل ۵۰ سال گذشته را دارند که این تکراری شدن می تواند انگیزه و رغبت مصرف کنندگان داخلی و خارجی را کاهش دهد بنابر این باید به نوآوری و خلاقیت در تولید این محصولات دست زد تا در نهایت بتوانیم به رقم پیش بینی شده صادرات صنایع دستی کشور دست یابیم.

وی در پایان، گزینش هنرمندان در راستای اعطای درجه هنری ( معادل مدارک تحصیلی دانشگاهی است )، برقراری ارتباط با بنیاد ملی نخبگان در راستای شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان کشوری در زمینه صنایع دستی و استفاده آنها از تسهیلات بنیاد نخبگان و انعقاد تفاهم نامه با ارگانها و سازمانهایی که منافع هنرمندان را تامین می کنند را از مهمترین برنامه های دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور در سال جاری عنوان کرد.

۷۴۵۲/۵۶۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۶۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.