رونمایی از تابلو فرش مشاهیر ایران

جام جم آنلاین: حسن جوانشاهی از دانش‌آموختگان هنرستان کمال‌الملک و از شاگردان استاد «شیخ» حدود نیم قرن است که به کار بافت و طراحی فرش مشغول است.

وی تاکنون اثرهای مهمی را خلق کرده است که می‌توان به اثری تحت‌عنوان «گوهر خلقت، مهر نبوت» براساس مضمون سوره تین اشاره کرد که به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است و اثر مهم دیگری از این استاد قرار است ماه آینده در همایش چهره‌های ماندگار رونمایی شود.

چه اثری را برای رونمایی در ستاد چهره‌های ماندگار آماده کردید؟

آخرین اثرم چهره‌های ماندگار نام دارد که به سفارش همین ستاد بافته شده است که در خلق این اثر از هنر سنتی و اصیل ایرانی استفاده شده و چهره مشاهیر ایران از جمله فردوسی شاعر حماسه‌سرا، بوعلی سینا عالم بزرگ عرصه طب و خیام حکیم و دانشمند ایرانی در این تابلو فرش نقش بسته است. این فرش در ابعاد یک متر و ۱۵ سانت و عرض ۷۰ سانت بافته شده که ۶۰ درصد آن با نخ ابریشم است، همچنین آیه‌هایی از قرآن به دو زبان فارسی و عربی حاشیه‌های آن را در برگرفته است.

این اثر چه زمان رونمایی می‌شود؟

قرار است اواسط آبان نهمین دوره چهره‌های ماندگار برگزار ‌شود که این اثر در آنجا رونمایی خواهد شد.

آخرین اثر هنری که به پایان رساندید چه بود؟

فرشی را با موضوع چهارباغ اصفهان به پایان رساندم، قدمت طرح فرش به ۷۰ سال پیش بازمی‌گردد که توسط استاد رسام عرب‌زاده پدر فرش ایران بافته شده بود و طرحی که من بر رویش کار کردم به ۳۵ سال پیش بازمی‌گردد که از این طرح نمونه‌ای را در آن زمان برای استاد بافتم و هم‌اینک از همان طرح نمونه دیگری را بتازگی به اتمام رساندم که می‌توان گفت از این اثر فقط دو نمونه در کشور وجود دارد.

چند سال است که کار هنری فرش انجام می‌دهید؟

حدود نیم قرن یعنی ۵۱ سال است که در کار فرشبافی هستم که البته این کار را در اردبیل آغاز کردم و بعدها این کار را در تهران دنبال کردم.

نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

نوجوان بودم که نزد استاد عرب‌زاده آمدم و شیفته شخصیت و هنر ایشان شدم. ایشان بسیار دلسوزانه طراحی و نقشه‌کشی فرش را به من آموزش داد. همچنین رنگ روغن را در هنرستان کمال‌الملک زیرنظر استاد شیخ که یکی از شاگردان کمال‌الملک بود گذراندم. مدتی را هم نزد استاد زاویه طراحی با آبرنگ را آموزش دیدم.

سیما رادمنش – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 –

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.