رونمایی از کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)»

در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد؛

خبرگزاری آریا-  مراسم رونمایی کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)» نوشته اصغر طاهر زاده پنجشنبه ۱۰ خرداد در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد .
به گزارش خبر گزاری آریا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام رهدار ( رییس موسسه تحقیقات اسلامی فتوح) با ارزشمند توصیف کردن این کتاب گفت : به اعتقاد من  در این کتاب نکات تازه و بدیعی وجود دارد  که نشان می‌دهد که ظرف ما بیش از مظروف است و درک امام (ره) به طور کامل برای ما ممکن نیست  چرا که  باید برش‌هایی به اندیشه امام (ره) زده شود و نویسنده کتاب این کار را به خوبی انجام داده است .
وی افزود : نقش امام در انقلاب نه تنها تئوریسین بلکه مهندس و معمار آن بوده و توجه به طراحی و مهندسی امام از این حیث بسیار حائز اهمیت است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت  که تفاوت امام وعلمای دوران مشروطه را در این  بود که با نیت پاک و صادقانه به میدان آمده اند. امام مسائل خود را به پیکره زمان خود زد و متفکر موفقی بود زیرا به شبهات موجود در فضا به خوبی پاسخ داد.
رییس موسسه تحقیقات اسلامی فتوح در بخش دیگری از صحبتهای خود به مفهوم  ولایت فقیه اشاره کرد و گفت :امام مفاهیم کلیدی را بر روی میز جهان قرار داد. عمل او باعث شد تا دیگران در باره او بیندیشند. او مفهوم کلیدی را به نام ولایت فقیه بیان کرد و حال رقبای او بودند که می بایست تکلیف خود را با با این واژه و نسبت آن با دموکراسی روشن می کردند.
ره دار وجه تمایز امام را با عالمان شیعه در این می داند که ایشان رسالت خود را فقط در تولید فکر دینی متمرکز نکرد بلکه در توزیع، اجرا و صدور دین می دانست.
این پژوهشگر در ادامه صحبتهای خود تصریح کرد: اکنون بیش از دو دهه از رحلت امام خمینی (ره ) می گذرد، اما هنوز گفته ها و اندیشه های ایشان راه گشا است. منطق اندیشه های امام مارا به گذار از خود دعوت می کند وتا زمانی که اندیشه های ایشان جوابگوی  افراد است زمانه ایشان تمام نمی شود. امام انسان زنده و مظهر بست و گشایش است و اندیشه های ایشان افق های تازه ای را به روی ما باز کرده است
وی گفت: اگر تمام عقلا در نظر داشتند تمام ظرفیت های امام را در زمان حیاتشان جمع آوری کنند،میسر نمی شد زیرا این کار تنها از طریق گذر زمان حاصل می شود. امام انسان دین و باعث فخر سلام در قرن حاضر است. امام به قدری بزرگ است که نمی توان آن را در وجه جامع تفسیر کرد.
ره دار در پایان وجود شارحان را برای امام کافی ندانست و گفت:تنها مقام معظم رهبری شارح و مبلغ امام است و این به واسطه بارقه هایی است که در وجود ایشان قرار دارد.
سید محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم هم در این مراسم گفت : ما معتقدیم ظهور امام مبداء پارادایم علم دینی در جهان است. این انقلاب اسلامی عطیه‌ای به شخص امام (ره) است و بی‌تردید امام (ره) از انقلاب بزرگتر است و شناخت ایشان بستر شناخت این انقلاب و مسایل جامعه‌ی جهانی است.
وی افزود: امام(ره) فراتر از زمان و مظهر تجلی حقیقت در زمانه بودند. ایشان همه‌ی ظرفیت‌های علمی را داشتند و معدل علوم اسلامی در قرن ۱۴ هجری بودند، البته این مقدار برای ایجاد تحول در جهان کافی نیست. امام(ره) شخصیتی است که فراتر از دوران و زمانه‌ی خودش، مبداء این دگرگونی عظیم در جهان است.
میر باقری خاطر نشان  کرد: این انقلاب برای کسانی که می‌خواهند امام را درک کنند و وارد سلوک امام(ره) شوند، تکالیفی را مشخص می‌کند. آن انسان‌هایی که این شخصیت را پذیرفته‌اند، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهند این است که انقلاب و امام(ره) را از نو تحلیل کنند و شرح و بسط دهند.
وی همچنین تصریح کرد: باید یکبار دیگر ما از نو مجدد و مکرر امام و شخصیت او را تحلیل کنیم تا افق‌های پیش‌روی ما معین شوند. اگر ما امام را واسطه‌ی سیر حضرت حق می‌دانیم، تلقی من این است که وظیفه‌ی ما است که امام این انقلاب را بشناسیم و در ذیل شخصیت ایشان دانش‌های جدید را تولید کنیم.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم  گفت : اگر گوهری در فقاهت ایشان نبود، ایشان مبدا این همه تحول نمی‌شدند. عقلانیت ایشان در ساحت دانش‌های نظری و تجربی، عقلانیتی نو است. ما باید امام(ره) و انقلاب او را بشناسیم و عقلانیت او را تشخیص دهیم. ما باید نقشه‌ی راه حرکت خودمان به سوی آرمان‌های انقلاب را از مسیر حرکت امام(ره) و شخصیت ایشان و انقلاب به دست آوریم و الگوی پیشرفت و مهندسی فرهنگی و تولید دانش ما باید ذیل این شخصیت باشد.
وی درباره‌ کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)» گفت: این کتاب یکی از آثار خوبی است که آن را استفاده کردم و آن را اثر بدیعی می‌دانم که به انقلاب پرداخته و در سلوکی به شخصیت امام پرداخته است.  البته  غیر از اینکه این اثر باید محتوایش مورد نقد و بررسی قرار گیرد، این کتاب گام بلندی است و باید آن را گرامی بداریم.
میرباقری  ادامه داد: ما بدون تفسیر شخصیت امام و انقلاب و تحولی که توسط او در جهان شده است. نمی‌توانیم راه آینده خود را در سلوک اجتماعی فردی تفسیر کنیم. این کتاب از این نظر که یک گام بلند در مسیر تبیین عمیق و تئوریک امام و انقلاب است، ارزشمند شمرده می‌شود و یک هدیه‌ی الهی برای جبهه فرهنگی است و ما از شجره طیبه آن بهره‌مند می‌شویم.
در ادامه این مراسم اصغر طاهرزاده ـ نویسنده‌ کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)» گفت: ما باید کاری کنیم که افق مسیر حرکت امام گم نشود. نگذاریم ظاهر دنیای ظلمانی با بزرگ نشان دادن خودش آن حقیقتی که بی‌سر و صدا آمده و دارد تاریخ جدیدی را شروع می‌کند و حیات بشر را به یک معنویت می‌رساند، نادیده گرفته شود.
او افزود: در افقی که نور روح الهی ایجاد کرده است، خودتان و آینده را ببینید. تاریخ ما با حضرت امام یک تاریخ جدیدی شد که گذشته‌ی زندگی ما با انبیاء را به رجوع وجود حضرت مهدی موعود (عج) متصل کرده است.
او تاکید کرد: من حیف‌ام می‌آید که نسلی که می‌تواند ماورای این دنیای ظلمانی گذشته زندگی با انبیاء را به این آینده‌ی نورانی پیوند بزند، بازی بخورد. اگر شما به این نقطه برسید، دیگر مهم نیست که دنیای استکبار دو روز دیرتر بمیرد یا زودتر، حضور در چنین تاریخی نیاز دارد یک چیزهایی را بدانید.
نویسنده‌ کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)» خاطر نشان کرد: برای حضور در تاریخ جدید باید یکسری‌ چیزها را بدانیم. جایگاه تاریخی حضرت امام را بشناسیم. ما به جای اینکه جایگاه تاریخی شخصیت‌ها و جریان‌ها را بشناسیم، حاشیه‌ها را می‌شناسیم و این ندیدن برخی چیزهاست.  امام یک حیات دینی‌ای را که داشت در ذیل رنسانس و در ذیل فراماسونوری می‌رفت نجات داد و گفت: این دین خودش تمدن است و با اندیشه‌های دنیای غرب مقابله می‌کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.