رونمایی از نخستین دستگاه تفکیک گر سیار نفت در مناطق نفت خیز جنوب

در هفته دولت، نخستین دستگاه تفکیک گر سیار نفت با ظرفیت بالا که به دست متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون ساخته شده ، رونمایی می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، گفت: ساخت دستگاه تفکیک گر سیار نفت موسوم به ( MOS ) با هدف جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی هنگام تعمیر چاه ها از سال قبل آغاز و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، ‘محسن دهانزاده’ گفت: تمامی تجهیزات لازم برای ساخت این دستگاه از انبارهای مازاد کالا در سطح شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تامین و متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون نسبت به طراحی و ساخت آن اقدام کردند.

وی افزود: ساخت این دستگاه با توجه به در دسترس بودن تجهیزات ۴۰۰ میلیون ریال هزینه در برداشته است در حالی برای تولید آن در بخش خصوصی باید هزینه بسیار بالایی پرداخت می شد.

دهانزاده درباره تفاوت های دستگاه فرآورش سیار نفت (MOT) با دستگاه تفکیک گر سیار نفت ( MOS ) اظهار کرد: دستگاه فرآورش سیار نفت بیش ۱۳ سال است که در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون مورد استفاده قرار می گیرد و این دو دستگاه از نظر کارکرد وجوه مشابهی دارند، اما دستگاه فرآورش سیار به نوعی یک کارخانه بهره برداری متحرک و توانایی های متعددی دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، ظرفیت اسمی دستگاه تفکیک گر سیار را ۸ هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: این دستگاه به لحاظ ظرفیت از دستگاه های مشابه که در سال های اخیر در شرکت های بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ساخته شده ، بزرگتر است.

وی با بیان این که هم اکنون کارساخت مخزن اصلی این دستگاه به پایان رسیده و در مرحله آزمایش قرار دارد، افزود: طراحی و ساخت دستگاه با مشارکت اداره های بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، بازرسی فنی و خوردگی فلزات، مهندسی بهره برداری، نگهداری و تعمیرات خطوط لوله و ترابری شرکت در دست اجرا است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.