رونمایی از ویترین هوشمند چند رسانه‌ای نصیر

۳۰م دیماه ،

ویترین هوشمند چند رسانه ای نصیر ( ویتا ) امروز – شنبه – دردانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رونمایی شد. این ویترین توسط محققان ایرانی ساخته شده است .
به گزارش ایرنا ، ˈ علی نحوی ˈ سرپرست آزمایشگاه تحقیقات واقعیت مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درمورد این ویترین هوشمند گفت: ویتا یک ویترین هوشمند با امکان تشخیص موقعیت کاربر و قابلیت برقراری ارتباط با اوست.
وی که استاد راهنمای اجرای طرح ویترین هوشمند است، اظهارداشت: این سیستم به کاربران اجازه می دهد در مقابل یک ویترین قرار بگیرند و بدون آن که دستگاه خاصی به منظور ردیابی به کاربر متصل شود ، با اشاره کردن به جنس مورد نظر در ویترین، اطلاعات کامل جنس مورد نظررا بر روی صفحه ویترین ملاحظه کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و گروه مکاترونیک دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: دراین ویترین یک صفحه شفاف که به شیشه ویترین متصل شده ، یک روبات که نور متمرکز را به جسم مورد نظر کاربر می تاباند و همچنین یک دوربین ردیاب سه بعدی استفاده شده است.
وی افزود: این دوربین سه بعدی بر اساس برنامه تولید شده می تواند موقعیت سر ، بدن ، دست چپ و راست و سر انگشت اشاره کاربر را ردیابی کند .
نحوی گفت: همچنین این سیستم با استفاده از الگوریتم فازی قادر است چپ دست بودن یا راست دست بودن مشتری را تشخیص دهد و متناسب با قد و موقعیت قرارگیری کاربر تصویر مجازی را بر روی صفحه ویترین تنظیم کند.
وی افزود: تمام کالاها اعم از لوازم خانگی ، پوشاک ، لوازم فردی مانند ساعت ، کفش و لباس با استفاده از این سیستم قابلیت نمایش دارد ، حتی امکان پرو لباس برای اشخاص وجود دارد به این معنا که وقتی فردی لباسی را در پشت ویترین انتخاب می کند می تواند با استفاده از این سیستم آن را به صورت مجازی به تن کند و امکان حرکت دادن دست و پا و حتی چرخیدن نیز وجود دارد.
نحوی اظهارداشت: کار طراحی این سیستم از سه سال پیش آغاز شده است و با کمترین هزینه در حد ۱۰ میلیون تومان برای هر نمونه با موفقیت به پایان رسید.
همچنین ˈ نوید حیدری ˈ محقق طرح ساخت ویترین هوشمند چند رسانه ای نصیرگفت: تاکنون طرح هایی با عنوان ˈ ویترین هوشمندˈ در دنیا توسط شرکت های بزرگ اروپایی و امریکایی عرضه شده اما روش به کار رفته در این طرح ، کاملا منحصر به فرد است زیرا هم با هزینه بسیار پایین تولید شده و هم این که از سنسورهای سه بعدی در آن بهره گرفته شده در حالی که در مدل های خارجی از دوربین های معمولی استفاده شده است.
حیدری گفت: این در حالی است که در نمونه های ساخته شده از این ویترین در دیگر کشورها ، دوربین در خارج از ویترین قرار دارد از این رو در صورت کم شدن نور برای دید مشتری مشکل ایجاد می گردد در حالی که دوربین های ویترین هوشمند ساخته شده در ایران ، در داخل آن نصب شده است و کم و بسیار شدن نور تاثیری در آنها ندارد.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.