ریاست جمهوری دکتر روحانی فرصتی برای غرب بوجود آورده است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

نشریه آمریکایی آتلانتیک سال ۲۰۲۲ را سال سرنوشت ساز دربارهٔ پرونده هسته ای ایران توصیف و تاکید کرد ریاست جمهوری دکتر روحانی فرصتی را برای غرب بوجود آورده است.

نشریه آتلانتیک چاپ آمریکا در مقاله ای به قلم “گراهام آلیسون” نوشت: در حال حاضر بخش اعظم تشکیلات امنیت ملی آمریکا دربارهٔ این مسئله اتفاق نظر دارند که برنامه هسته ای ایران ، اصلی ترین مسئله است. بسیاری از ناظران می گویند امسال سال سرنوشت ساز برای این مسئله است. همانطور که هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا مدعی شده است امسال آخرین سالی است که می توان شاهد موفقیت مذاکرات دربارهٔ پرونده هسته ای ایران بود و اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد، رئیس جمهور آمریکا مجبور خواهد بود تصمیمات واقعا دشواری اتخاذ کند. 

در ادامه این مقاله تاکید شده ایران توانسته است به توان بومی غنی سازی اورانیوم دست پیدا کند. ایران توانسته است خطوط تولید برای تولید اورانیوم غنی شده با خلوص پایین ایجاد کند. ایران از سال ۲۰۱۰ سرگرم غنی سازی اورانیوم به میزان بیست درصد است که از آن غنی سازی با میزان متوسط نام برده می شود. باوجود تحریمها و فشارهای اعمال شده بر ایران، پیشرفت حرکت هسته ای ایران همچنان ادامه یافته است بدون آنکه با مانعی مواجه شود. ایران در حال حاضر بیش از ده هزار سانتریفیوژ فعال دارد. وقتی ایران همه سانتریفیوژهایش را فعال کند، می تواند میزان تولید اورانیوم غنی شده با خلوص متوسط را سه برابر کند. ایران اعلام کرده است قصد دارد هزاران سانتریفیوژ پیشرفته تر را نصب کند که کارایی آنها دست کم سه برابر سانتریفیوژهای نسل کنونی است. 
در این میان باید به ملاحظات سیاسی نیز توجه داشت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن ایران فرصت جدیدی بوجود آورده است. حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران گفته است که منطق می گوید باید مسیر کشور تغییر کند تا اینکه صفحه جدیدی در مناسبات بی ثبات کشور با آمریکا رقم بخورد و خصومت و بی اعتمادی دو کشور به حداقل برسد. باتوجه به فضای حزبی حاکم بر آمریکا و رقابت شدید جمهوری خواهان با دموکراتهای حاضر در کاخ سفید ، بی تردید هرگونه تعاملی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران داشته باشد با مخالفت صریح جمهوری خواهان مواجه خواهد شد اما باعنایت به اینکه اوباما دوره دوم ریاست جمهوری اش را سپری می کند و دیگر قرار نیست برای دوره بعدی ، تلاش انتخاباتی داشته باشد، زمینه هایی برای بازی او در این عرصه وجود دارد.
پرسش دیگری که در این میان باید به آن توجه کرد این است که چه عاملی ممکن است عامل تحریک آمریکا برای حمله به ایران باشد.  عاملی که احتمال ورود نظامی آمریکا را به این سناریو بیشتر می کند ، اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران است. اگر اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران اقدام کند ، ایران نیز واکنش نشان خواهد داد و متعاقب آن، آمریکا نیز به این عرصه کشیده خواهد شد. پاسخ ایران تهدیدی برای منافع آمریکا است از قبیل اینکه بخواهد تنگه هرمز را ببندد. پس بهترین راه کنونی مذاکره با ایران است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.