رییس اتاق ایران: باید برای تولیدکنندگان ملی فضای تنفس ویژه ایجاد کنیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مشکلات موجود در کشور به علت مجموعه عوامل پیرامونی محیط کسب و کار است نه مدیر که اثربخشی و کارآمدی بنگاه‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، “محمد نهاوندیان” در همایش بزرگ فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان، افزود: در گذشته با تصویب قانونی قرار بر این شد که به گونه‌ای که نظام اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت با بازتعریف سیاست خود تنها ناظر بر اعمال باشد.

نهاوندیان اظهار کرد: با تصویب ماده ۷۶ تصمیمی انقلابی گرفته شد که با تشکیل شش کمیته و دو نفر از هر حوزه، قوانین اقتصادی کشور مورد بازنگری قرار گیرد و دبیر خانه آن نیز اتاق باشد.

وی در ادامه به بهبود محیط کسب و کار که به معنای کم کردن هزینه تولید است، اشاره و تصریح کرد: قرار نیست معنای حمایت از تولید این باشد که کار تولیدکنندگان را انجام دهیم بلکه باید اجازه دهیم آن‌ها کار خود را انجام دهند و ما تنها از عوامل مخل محیطی جلوگیری به عمل آوریم.

رییس اتاق ایران افزود: هدف دشمن در جریان ایجاد محدودیتها، تنها پرهزینه کردن اقتصاد ایران در رقابت با اقتصادهای رقیب است تا نتواند در این عرصه گوی سبقت را از همگان برباید.

وی تاکید کرد: باید برای تولیدکنندگان ملی فضای تنفس ویژه ایجاد کنیم به طوریکه دولت در زمان تحریم هزینه کارفرما را کم کند تا فشارها جبران شود که این معنای واقعی حمایت خواهد بود.

نهاوندیان عنوان کرد: معنای واقعی مقابله با تحریم حمایت از تولید است که قوانین مرسوم متعارف را برداریم و در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امروز زمان بلند کردن پرچم تعامل است به طوریکه باید مشکلات را با تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی حل کرد؛ وجود شوراهای گفت و گو ابتکار داهیانه‌ای است که مسؤولان رده بالای اقتصادی می‌توانند مرتبا بازخورد کار خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه امروز وقت کنار گذاشتن منیت‌هاست، اظهار کرد: معنای بهبود محیط کسب و کار این است که عوامل خارج از اختیار مدیر اقتصادی را که برای او فشار و هزینه ایجاد می‌کند از سر راه وی کنار بزنیم که یکی از بزرگترین مشکلات معوقات و بدهی‌های بانکی است که این خارج از اختیارات دولت است.

نهاوندیان تصریح کرد: هم اکنون زمان اقدام ویژه است اگر شرایط را ویژه تشخیص می دهیم و با کمک مجلس و دولت اعلام یک شرایط حمایت ویژه می‌کنیم.

رییس اتاق ایران در ادامه بهبود فضای کسب و کار را کم کردن بازه نوسانات در فاکتورهای کلان اقتصادی دانست و اظهار کرد: بازار ارز حتما قابل مدیریت بوده و است چراکه با مدیریت نظام ارزی شناور باید تفاضل تورم داخلی و خارجی را محاسبه و در تورم نرخ ارز محاسبه کرد.

نهاوندیان توصیه کرد: لازم است از بخش خصوصی و فعالان و کارشناسان اقتصادی کشور حمایت ویژه مانند آسان کردن محیط کسب و کار و کم کردن میزان مراجعه حضوری فعالان اقتصادی به ادارات دولتی، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قانون استفاده حداکثری توان داخلی تصویب و ابلاغ شده است، بر عملی کردن آن تاکید کرد و افزود: اجرای این احکام همدلی مجلس و دولت را بیشتر از هر زمان دیگری، می طلبد تا این گذر حساس را با افتخار و عزت پشت سر بگذاریم.

نهاوندیان در ادامه گفت: سخن گفتن از نفع اقتصادی عیب نیست چراکه جز با تولید ثروت نمی توان ملت ثروتمند ایجاد کرد البته باید در این مسیر تمام قیود اخلاقی و هدفگذاریهای ائتلافی جریان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.