رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت خبرداد: انجام توافقاتی برای پوشش بیمه بیماران روانی

6-730.jpg

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت عنوان کرد: باید به آموزش عمومی و حمایت‌های روانی قبل از حادثه بیشتر توجه کرد.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان، احمد حاجبی در همایش مداخلات روانی- اجتماعی در بحران و بلایا که در مرکز تربیت معلم شهید هاشمی‌نژاد برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به این که افراد متخصص در این زمینه در کشور آموزش دیده‌اند باید به آموزش جمعیت عمومی کشور نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: اگر به واکنش‌های ناشی از حوادث رسیدگی نکنیم به اختلال تبدیل خواهند شد به همین دلیل باید به آموزش و حمایت‌های روانی قبل از حادثه افراد توجه و تاکید ویژه داشته باشیم.

حاجبی با اشاره به این موضوع که در کشور ما ۵۰ تا ۷۰ درصد بازماندگان زلزله دچار افسردگی شده‌اند، بیان کرد: با توجه به این موضوع رسیدگی‌های روانی و اجتماعی ما بعد از حادثه می‌تواند از افسردگی، خودکشی و …جلوگیری کند.

رییس اداره سلامت و روان وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آمار کلی شیوع اختلالات روانی کشور در چه سطحی قرار دارد و آیا قابل مقایسه با دیگر کشورها است، تصریح کرد: آخرین آمار ما در خصوص شیوع اختلالات روانی، حدود ۲۱ درصد بوده است که می‌توان گفت تفاوت چندانی با دیگر کشورهای جهان ندارد.

وی ادامه داد: همچنین پیمایش کشوری در این راستا انجام شده که آخرین آمار و اطلاعات جدید شیوع اختلاات روانی در کشور را برای هفته بهداشت روان ارائه خواهد داد.

رییس اداره سلامت و روان وزارت بهداشت در خصوص درصد بیمارانی که دچار اختلال شدید روانی هستند، خاطرنشان کرد: از ۲۱ درصد عنوان شده تنها یک درصد به اختلال شدید مثل دو قطبی و جنون و … مبتلا هستند.

وی در ارتباط با برنامه‌هایی که تاکنون برای پیشگیری اختلالات روانی در کشور انجام شده توضیح داد: در بحث پیشگیری اولیه دو برنامه آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری را در کشور عملیاتی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش مهارت‌های زندگی که از ۹ سال پیش آغاز شده گروه‌های هدف بیشتر دانش‌آموزان مدارس و خانم‌های خانه‌دار بوده است.

حاجبی در خصوص نقش آموزش و پرورش گفت: هرچه هماهنگی‌های بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بیشتر شود قطعا زودتر به موفقیت خواهیم رسید.

وی تکنیک‌های جدید را برای فرزندپروری لازم دانست و اظهار کرد: روش‌های سنتی فرزند پروری خوب است اما با توجه به ترکیب جمعیتی و تغییر شیوه‌های زندگی والدین باید به روش‌های جدید مجهز شوند.

حاجبی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن بیماران اختلالات روانی توسط بیمه‌ها، عنوان کرد: هماهنگی‌هایی با سازمان‌های بیمه انجام شده و تلاش می‌کنیم که به توافقاتی با این سازمان‌ها برسیم.

وی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر خواستار تعریف دقیق از اختلالات روانی هستند زیرا اختلالات روانی تعریفی گسترده دارد و نمی‏توان تنها به یک مورد بسنده کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.