رییس جامعه‌المصطفی العالمیه: طلبه حوزه باید فرصت‌شناس باشد

Multimedia_pics_1389_6_Politic_203.jpg

رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: طلبه حوزه باید فرصت شناس، فرصت‌یاب و بهترین استفاده را از فرصت‌های پیش رو داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه که در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با تبریک آغاز سال تحصیلی به اساتید بزرگوار و طلاب و فضلا گفت: حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی میراث‌دار و مشعل‌دار معارف بلند امام صادق (ع) و ائمه خدا هستند.

وی با اشاره به این‌که «عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فوق العاده حساس و مهم بوده است» گفت: عصر امام باقر(ع) و امام صادق (ع)، عصر شکوفایی معارف اسلام و بنیان‌گذاری رشته‌های نو در عرصه اندیشه اسلامی است، ایشان در این عصر به سمت رویکردی جدید و پردازش‌های نو حرکت کردند، و همین تفاوت‌های محیط و جامعه بود که عصر ایشان را از عصر پیامبر(ص) و امیرالمومنین (ع) متفاوت کرد.

رییس جامعهالمصطفی با تأکید بر این‌که «عصر امام باقر(ع) و امام صادق (ع) دوره گذر مهم در تاریخ اسلام است» گفت: دوره ایشان دوره‌ای است که امت اسلامی و جریان تمدن اسلامی از یک نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت می‌کند و مجموعه شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و فکری جهان اسلام در یک دوره گذر و انتقال قرار دارد.

وی ادامه داد: این عصر، عصر تحولات است؛ دوره گذار و انتقال سیاسی بسیار مهم است. بعد از آزمون‌های بسیار ناروایی که دستگاه بنی امیه و بنی مروان از خود نشان دادند و امت اسلام را مواجه با آن همه مسائل و انحرافات کردند، خیزش عمومی سیاسی جهان اسلامی به گونه‌ای موج می‌گیرد که همه اسلام از بنی امیه و مروان متنفر می‌شوند.

اعرافی بیان کرد: در این دوره جنبش‌های متعدد و پراکنده دست به دست هم می‌دهند و خیزش و جنبش سیاسی مایه فروریزی دستگاه بنی امیه و بنی مروان می‌شود؛ پایه مذاهب حنفی و مالکی در همین دوره ریخته می‌شود و جوانه‌های ده‌ها مذهب شکل می‌گیرد.

وی گفت: امام باقر(ع) و امام صادق (ع) در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند و باید بهترین راهبرد و موضع را اتخاذ کنند؛ این پیشوایان پاک با تصویر درستی از شرایط خود، وارد میدان شدند و خط مشی ایشان، تأکید بر فعالیت علمی و فرهنگی و عدم ورود به مبارزه آشکار بود.

رییس جامعه المصطفی افزود: دومین راهبرد اساسی امام صادق (ع) خط مبارزه منفی و قهر با دستگاه ظلم و جنایت و عدم انتزاج با سیستم‌های حکومتی بود.

اعرافی با بیان این‌که «حدود ۴۰ هزار حدیث از میراث امام صادق(ع) وجود دارد» خاطرنشان کرد: مطمئنا خیلی بیش از این تعداد حدیث برای پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده، بوده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.