رژیم صهیونیستی بمب‌های هسته‌ای خود را کجا تولید و نگه‌داری می‌کند؟ + تصاویر

رژیم صهیونیستی سایت‌های هسته‌ای بسیاری دارد که در آنجا دست به تولید و نگه‌داری انواع بمب هسته‌ای می‌زند، اما تاکنون نه تنها هیچ نظارتی روی این سایت‌ها وجود نداشته است، بلکه هیچ سازمان یا نهادی اجازه دسترسی به این سایت‌ها را هم ندارد.

به گزارش سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT)، در دوران جنگ سرد در سال ۱۹۶۸ منعقد گردید. در ابتدا کشورهای محدودی معاهده ان‌پی‌تی را امضا کردند تا این‌که رفته‌رفته تعداد کشورهای عضو افزایش یافت، به طوری‌ که تاکنون ۱۸۸ کشور جهان عضو این معاهده هستند. در حال حاضر تنها دولت‌های محدودی هستند که حاضر نشده‌اند معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرند که رژیم صهیونیستی یکی از همین‌ها است.

رژیم صهیونیستی با حمایت‌های غرب و آمریکا، ناقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی از جمله معاهده ان‌پی‌تی است و این در حالی‌ است که کشورهای مدعی و حامی رژیم صهیونیستی، هر روز فشارهای خود را بر کشورهایی مانند ایران را افزایش می‌دهند که به استناد مدارک سازمان انرژی بین‌المللی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و هیچ گزارشی مبنی بر تخطی ایران از قوانین آژانس تاکنون منتشر نشده است.

یک خیانت آشکار؛ ماهواره‌هایی که جاسوسی می‌کنند

ماهواره‌های ناسا و کشورهای غربی که با اهداف به اصطلاح علمی و اقتصادی به فضا پرتاب شده‌اند، ماهانه تصاویر هوایی و استراتژیک از سایت‌های هسته‌ای ایران منتشر می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی نیز ادعاهای خود در مورد ایران را براساس این تصاویر لحاظ می‌کنند که به عنوان دلیل محکمه پسند و معتبری مبنی بر اینکه ایران از فرایند صلح‌آمیز هسته‌ای خود دور شده اصلا به حساب نمی‌آید.

اما وقتی که نوبت به اسراییل و سایت‌های نگه‌داری بمب‌های هسته‌ای این رژیم می‌رسد، انگار ماهواره‌ها قطع و انگار که اصلا چنین تاسیساتی وجود ندارند. با وجود این امر هسته‌ای بودن رژیم صهیونیستی سال‌هاست که اثبات شده است، اما تا کنون هیچ گزارش مستندی درباره فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز این رژیم منتشر نشده و هیچ کدام از ناظران بین‌المللی حق نداشته‌اند از تاسیسات هسته‌ای اسراییل دیدن کنند.

درپی بررسی‌‌های باشگاه خبرنگاران در سایت‌های معتبر دنیا، اسناد، مدارک و اطلاعات و تصاویری معدودی که از سایت‌های هسته‌ای و مکان‌های نگه‌داری بمب‌های هسته‌ای این رژیم به شرح زیر بدست آمده است:

آغاز فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای رژیم صهیونیستی

 اسرائیل‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را به‌ طور جدی‌ از حدود چهار دهه‌ قبل‌، که‌ بخش‌ اصلی‌ زیرساخت‌ هسته‌ای‌ آن در “دیمونا” بود را آغاز کرد. این رژیم در سال‌های‌ ۶۷ـ۱۹۶۶ مرحله‌ ساخت‌ اولین‌ سلاح‌ هسته‌ای‌ خود را تکمیل‌ کرد و در آستانه‌ جنگ‌ ۶ روزه‌ از یک‌ قابلیت‌ اولیه‌، اما عملیاتی‌، سلاح‌های‌ هسته‌ای‌ برخوردار بود.

پراکندگی تاسیسات هسته‌ای اسراییل

سایت‌های هسته‌ای اسراییل

مرکز تحقیقاتی نگو(Negev) ، واقع در دیمونا

تاسیسات تولید پلوتونیوم و دیگر زیر ساخت‌های بمب هسته‌ای رژیم صهیونیستی در این مرکز نگه‌داری می‌شود.

از راکتور آب سنگین دیمونا برای تولید مواد بمب هسته‌ای استفاده می‌شود. حدود ۲۷۰۰ متحصص، تکنسین، کارمندان اداری در دیمونا کار می‌کنند. این سایت در سال ۱۹۵۰ ساخته شد که تمام اطراف آن را مین‌های زمینی دربرگرفته‌اند.

سایت هسته‌ای نگو در شهر دیمونا

 

در سال ۱۹۵۸ با کمک فرانسه، اسراییل راکتوری تحقیقاتی را در صحرای نگو در ۸ مایلی شهر دیمونا و ۲۵ مایلی مرز اردن ساخت. تاسیسات دیمونا به طور مخفیانه ساخته شد و تحت نظر بازرسان بین‌المللی نیست. برای اولین بار هواپیماهای جاسوسی آمریکا بودند این که این مرکز را شناسایی کردند.

     

عکس مخفی داخل نگو                                                                                      عکس هوایی از نگو

این مرکز قابلیت تولید پلوتونیوم برای ۵ تا ۱۰ کلاهک هسته‌ای در سال را دارد. در سال ۱۹۸۶ تصاویری از روزنامه ساندی‌تایمز از تاسیسات دیمونا منتشر شد. بنا به گزارش این روزنامه، اسراییل در آن زمان ۱۰۰ تا ۲۰۰ ابزار هسته‌ای داشت.

سایت عیلبون Eilabun

عیلبون دومین مرکز نگه‌داری سلاح‌های هسته‌ای اسراییل است.

 

   تصاویر هوایی از عیلبون

این تاسیسات در شرق دریای گالیلی قرار دارد. گفته می‌شود عیلبون، سایت نگه‌داری سلاح‌های تاکتیکی اسراییل است. بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، مین‌های زمینی هسته‌ای و دیگر سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در این مکان نگه‌داری می‌شوند.

نمونه‌ای از مین زمینی هسته‌ای

مین‌های زمینی که در عیلبون نگه‌داری می‌شوند، احتمالا در بلندی‌های جولان قرار خواهند گرفت. گفتنی است که روسیه و امریکا نیز از این مین‌ها داشته‌اند اما آن‌ها را نابود کرده‌اند.

زکریا KFR Zakharya

بنا به گزارشات، نیروی هوایی اسراییل سه اسکادران مجهز به موشک‌های هسته‌ای را در پایگاه هوایی سدوت میکا Sedot Mikha  در ۴۵ کیلومتری تل‌آویو دارد. این پایگاه در نزدیکی شهر زکریا قرار دارد.

تصاویر هوایی از Sedot Mika

ناهال سورق Nahal Soreq

سورق مانند لابراتوارهای سلاح‌های ملی آمریکا است. این لابرواتوارها به علاوه انجام امور تحقیقاتی، سلاح‌های اتمی را طراحی و می‌سازند.

تصویری از سورق

این مرکز تحقیقاتی نزدیک یاونyavn در غرب شهر بیرشب Beersheb قرار دارد، و با پایگاه هوایی palmichim‌، ناحیه امنیتی مشترکی دارد. این مرکز مسئول تحقیقات ساخت و موناژ سلاح‌های هسته‌ای است.

در سال ۱۹۵۵، راکتور نحقیقاتی Soreq-1 5-mw طبق توافقی با آمریکا تاسیس شد. این راکتور تحت نظر آمریکا و سازمان انرژی هسته‌ای اول ساخته شد.

 

تصاویر سیاه و سفید ماهواره‌ای از سورق

یودفات yodefat

یودفات مرکز مونتاژ و اوراق کردن سلاح‌های هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی است. منطقه حیفا، مرکز بسیاری از تاسیسات و مسئول مونتاژ سلاح‌های هسته‌ای اسراییل است. 


تصاویر ماهواره‌ای

تیروش Tirosh

تیروش یکی دیگر تاسیسات نگه‌داری سلاح‌های هسته‌ای در اسراییل است. گفته می‌شود تیروش سایت نگه‌داری سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک است. گفتنی‌است که این پایگاه تحت حفاظت امنیتی شدیدی قرار دارد و ۷۰ پناهگاه زیرزمینی دارد.

این سایت نزدیک پادگان موشکی Sedot Mikha و پایگاه هوایی Tel Nof Air است.

رافائل Rafael

رافائل مرکز موناژ واقعی سلاح‌های هسته‌ای اسراییل است.

در این سایت به علاوه همکاری با وزارت جنگ اسراییل، به کشورهای دیگر جهان نیز سلاح صادر می‌شود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.