رژیم غذایی چرب و چیلی برای سیاهچاله شکموی راه شیری

۱۹اردیبهشت،

پاییز امسال، سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان ما با ابر کوچکی از گاز عبوری از خود پذیرایی خواهد کرد. اما بر اساس ملاحظات تازه، شاید توده گازی مورد نظر تنها لقمه اول غذای سیاه‌چاله کهکشان ما باشد!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اواخر سال جاری میلادی / پاییز امسال، سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان ما با ابر کوچکی از گاز عبوری از خود پذیرایی خواهد کرد. این توده گازی که هم اکنون بسیار نزدیک به آن در گردش است، با حرکتی مارپیچی به سوی دهانه این سیاه‌چاله در حال حرکت است. اما بر اساس ملاحظات تازه، شاید توده گازی مورد نظر تنها لقمه اول غذای سیاه‌چاله کهکشان ما باشد.
تلسکوپ فضایی هرشل (که به تازگی خاموش شده) مقدار عظیمی از مولکول‌های گازی فوق داغ را در نزدیکی مرکز کهکشان شناسایی کرده است. این گازها شاید در حال فرو غلتیدن به داخل سیاه‌چاله باشند، و یا اینکه صرفا در حال گردش به دور آن می باشند. از آنجایی‌که قلب کهکشان راه شیری نزدیک یک منبع رادیویی به نام قوس A* یا به اختصار Sgr *A قرار دارد؛ گاهی اوقات با این نام خوانده می‌شود.

تلسکوپ هرشل به این سبب توانست آن را ببیند که چشمان فروسرخ آن قادر بودند تا در غبار میان ستاره‌ای بین ما و سیاه‌چاله نفوذ کنند. دانشمندانی که با داده‌های هرشل کار می‌کردند، چندین نوع مختلف از مولکول‌های گازی را در قلب کهکشان راه شیری شناسایی کردند، و دریافتند که این گازها بسیار داغ می باشند و حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دارند. این در حالی است که ابرهای میان ستاره‌ای معمولا تنها اندکی گرم‌تر از صفر مطلق می باشند. اخترشناسان گمان می‌کنند که سبب داغ بودن گازها امواج ضربه‌ای گازهای مغناطیسی، و تابش فرابنفش ستارگان ساکن نزدیکی مرکز کهکشان است.
به گفته خاویر گوئی‌کوچه‌آ از مرکز ستاره‌شناسی اسپانیا و سرپرست نویسندگان مقاله مربوط به نتایج به دست آمده، این گاز فوق داغ ممکن است به سوی Sgr A* سرعت بگیرد. وی می‌گوید: «شاید سیاه چاله کهکشان ما درست پیش چشمان هابل مشغول پختن شام خود بوده است.»

یافته‌های تازه گامی رو به جلو در درک مکانیزم سیاه‌چاله‌های فوق پر جرم است، و این اتفاق در حیاط خلوت کیهانی ما در حال رخ دادن است. قرار است تا مقاله مربوطه به این یافته‌ها در شماره پیش روی Astrophysical Journal Letters به چاپ برسد.
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.