رکورد تاریخی‌ترین روز بورس شکسته شد

چکیده: بورس اوراق بهادار تهران به فاصله گذشت ۳ روز معاملاتی از ثبت تاریخی ترین رکورد خود، رکورد دیگری به دست آورد و در روز نهم مهر ماه موفق به فتح قله ی۲۹ هزار واحدی شد.

بورس اوراق بهادار تهران که با استقبال بی نظیر سرمایه گذاران مواجه شده است، با رکورد شکنی روزانه خود همگان را شگفت زده کرده است زیرا شاخص کل بورس در سه روز معاملاتی رویایی ترین وتاریخی ترین روزهای خود را سپری کرد و موفق به فتح قله های ۲۸ و ۲۹ هزار واحدی شد.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه که در روز ۵ مهر ماه ۲،۵ درصد رشد کرد و برای اولین بار در تاریخ ۴۶ ساله وارد کانال ۲۸ هزار واحدی شد،به این میزان رشد بسنده نکرد و پس از گذشت تنها ۳ روز با ورود به کانال ۲۹ هزار واحدی مسئولان و فعالان تالار شیشه ای را شگفت زده کرد.

آغاز رشد بی سابقه قیمت ها پس از ماه ها رکود بورس به دلیل افزایش قیمت فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها در سطح جهانی و تاثیر آن بر شرکت‌های داخلی است؛علاوه بر این آزاد‌سازی قیمت سیمان و افزایش نرخ دلار که موجب جذابیت سهام شرکت‌های صادرکننده می‌شود در کنار اخبار سیاسی از عواملی هستند که رشد بورس را در روزهای اخیر رقم زده اند.

با ثبت رکوردهایی متوالی در کارنامه بورس می توان گفت که بازار سرمایه چهره ی دیگری از خود نشان داده و این فرصت را به دست آورده است تا از پتانسیل های خود استفاده کند و جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارهای رقیب داشته باشد.

به این ترتیب در معاملات روز یکشنبه ۹ مهر ماه دماسنج بازار سرمایه ۱،۳ درصد رشد کرد و با تاثیر مثبت شرکتهای مخابرات، فولاد مبارکه،ملی مس، سرمایه گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری امید، بانک پارسیان و پتروشیمی خارک به عدد ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحد رسید.بنابراین با رشد ۳۷۸ واحدی دماسنج بازار سرمایه و رسیدن آن به کانال ۲۹ هزار واحد،روز ۹ مهر ماه در پرونده بورس اوراق بهادار تهران به عنوان تاریخی‌ترین روز بورس ثبت شد.

البته شاخص کل بورس در معاملات امروز تا محدوده ۲۹ هزار و ۲۸۷ واحد پیش رفته بود که به دلیل کاهش قیمت پالایشگاه بندرعباس به عنوان لیدر بازار و نیاز به استراحت شاخص پس از سه روز حرکت سنگین، در نیمه معاملات از موضع خود عقب نشینی کرد و به عدد ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحد رضایت داد.

کاهش ۴ درصدی پالایشگاه بندرعباس و ۲،۵ درصدی گل گهر و تشکیل صف های فروش برای این دو شرکت مهم بازار از دلایل ادامه نداشتن رشد شاخص بود.همچنین در بازار روز یکشنبه عرضه های بسیار پرحجمی بازار را درنوردید و بسیاری از صف های خرید را از بین برد به طوری که حتی برخی نمادهای مطرح افت کردند و با صف فروش مواجه شدند.

البته بازار پس از افت قابل توجه قیمت برخی نمادها دوباره با هیجان خرید روبرو شد زیرا در پایان معاملات حجم معاملات از مرز ۱۸۰ میلیارد تومان گذشت و ۵۸۵ میلیون سهم در یک روز مورد معامله قرار گرفت.

با رشد بی سابقه قیمت ها و ثبت رکوردهای جدید در بورس تهران،ارزش بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی کرد و تا سطح ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بالا رفت.

 آخرین رکورد شکنی بورس مربوط به ۲۷ فروردین امسال است که بر اساس آن دماسنج بازار سرمایه برای اولین بار وارد کانال ۲۷ هزار واحدی شد اما این متغیر در این رقم دوام نیاورد و به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی تا مرداد ماه امسال تا کانال ۲۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد و موجب زیان سرمایه گذاران شد.

اما ادامه رشد قیمت‌ها در بورس تهران وحاکم شدن جو مثبت در بازار تا جایی پیش رفت که دماسنج بازار سرمایه در معاملات روز چهارم مهر ماه با ۳۹۵ واحد رشد به رقم ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد رسید و دماسنج بازار سرمایه در روز ۵ مهر ماه با اقتدار وارد کانال ۲۸ هزار واحدی شود.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.