رگولاتور جدید کشور: تامین خدمات با کیفیت و قیمت مناسب از راهبردهای رگولاتوری است

رگولاتور جدید کشور: تامین خدمات با کیفیت و قیمت مناسب از راهبردهای رگولاتوری است

با توجه به نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در پویائی و ایجاد رونق در بخش ICT کشور باید بتوانیم تامین کارآمد خدمات مخابراتی، کیفیت خوب سرویس و خدمات پیشرفته را با قیمتهای مناسب در بازار تضمین کنیم.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) دکتر محمدعلی فرقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس جدید این سازمان که در جلسه معارفه سخن می‌گفت، در تشریح جهت‌گیری‌ها و اهداف کلی رگولاتوری با اشاره به مطلب فوق افزود: ما باید بتوانیم از طریق ساده‌سازی فرایندهای صدور پروانه و سیاستگذاریهای شفاف، اعتماد عمومی به بازار ICT را جلب کرده و فضای مطلوب را برای سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات تقویت کنیم.
وی گفت: باید بتوانیم در گام اول از حقوق مصرف‌کننده و در گام دوم از حقوق تامین‌کنندگان خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت کرده و زمینه استفاده بهینه از منابع محدود مانند طیف، شماره‌گذاری را فراهم کنیم تا توسعه در بخش ICT کشور تضمین شود.
دکتر فرقانی در تشریح ارتباط رگولاتوری با توسعه ICT تصریح کرد: ایجاد یک محیط توانمندساز و رقابتی یکی از راهکارهای اصلی رشد و توسعه بازار ICT است که رگولاتوری در ایجاد چنین محیطی نقش اصلی و اساسی را بازی می‌کند. که بر همین اساس باید بازار ICT در ایران به بازاری سالم، نوآور و پویا تبدیل شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت منابع محدود را یکی دیگر از استراتژی های مهم رگولاتوری عنوان کرد و گفت: با رشد پهن باند مخصوصاً از نوع بیسیم در دنیا فشار زیادی به همه منابع محدود مانند دسترسی به طیف رادیوئی و شماره‌گذاری وارد می‌شود که به تبع آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باید به تنظیم روابط و قوانین و مقررات مناسب در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه به اشتراک گذاری زیرساخت هائی چون سایتها، دکلها و شبکه‌های مسی و فیبرنوری بپردازد تا از این طریق هزینه سرمایه‌گذاری کم شده و با افزایش سرعت خدمات‌دهی، قیمت تمام شده خدمات کاهش یابد.
وی افزود: دسترسی به باند پهن، دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتالی، کمرنگ شدن مرزهای بین شبکه‌ها، همگرائی محتوا در انتقالهای مبتنی بر IP همه حوزه‌های جدیدی است که نیازمند مقررات گذاری است و این تغییرات، پیشرفت و نوآوری در خدمات و فناوری ها، ضرورت تغییر در سازمانهای رگولاتوری را دو چندان می‌کند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی توجه به قوانین پیش نگر را از راهبردهای گذشته رگولاتورها عنوان کرد که از طریق مقررات صدور پروانه، تخصیص طیف و سایر منابع محدود و اتصال متقابل به دنبال پیشگیری از اقدامات ناخوشایند اجتماعی و ایجاد مشکل در بازار بودند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر راهبرد اصلی باید وضع قوانین پس نگر باشد که به بررسی رفتارهای ضدرقابتی توجه کرده و دفاع از حریم شخصی، جرایم رایانه‌ای و …. از موضوعات قابل تامل در این رویکرد است.
دکتر فرقانی حل اختلافات به شکل موفق را به عنوان استراتژی دیگر رگولاتوری عنوان کرد و گفت: همزمان با    توسعه‌ای که در بخش ICT کشور و افزایش اپراتورها اتفاق افتاده به طور طبیعی اختلافهای فیمابین بازیگران این حوزه نیز افزایش می‌یابد که این موضوع وجود راه حلهای سریع و مناسب برای حل اختلاف را ضروری می‌سازد و حل اختلافات موفق به جلب سرمایه‌گذاری و رقابت و توسعه در بخش ICT منجر می‌شود.
وی با اشاره به توسعه رگولاتوری در دوره ریاست دکتر کرم پور، از تلاش و مدیریت صحیح ایشان قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با همکاری و همیاری مدیران و کارکنان رگولاتوری بتوانیم به عنوان پل ارتباطی بین ارکان حاکمیتی و ذینفعان نقش موثری در رشد و توسعه بخش ICT کشور ایفا کنیم.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.