ریاض برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود خطر جنگ‌های خارجی را به جان می‌خرد

مجله اینترنشنال اکونومیست اعلام کرد، حاکمان سعودی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های بزرگ خود داخل عربستان، خطر جنگ‌های خارجی را به جان می‌خرند.

ریاض برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های خود خطر جنگ‌های خارجی را به جان می‌خرد

به گزارش ممتاز نیوز، این مجله در گزارشی نوشت، حاکمان عربستان ناکامی‌های خود را پشت پرچم کشور و احساسات میهن پرستانه پنهان می‌کنند و برای منحرف کردن توجهات از شکست‌های بزرگ خود در داخل، خطر جنگ‌های خارجی را به جان می‌خرند زیرا افراد مستبد عاشق وجود یک دشمن خارجی هستند و گاهی اوقات تبلیغات خودشان را باور می‌کنند؛ اما این اشتباهات در نهایت منجر به سقوط آنها می‌شود.

این مجله ضمن بررسی تحولات وضعیت نظامی میدانی در یمن، به این نتیجه رسیده است که عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده و از پیدا کردن راه خلاص عاجز است.

اکونومیست در این گزارش خود آورده است، ائتلافی که عربستان رهبری می‌کند اواسط ماه نوامبر از استان حدیده عقب نشینی کرد، استانی که پایگاه مهم و استراتژیکی است زیرا بندر اصلی یمن در ساحل دریای سرخ محسوب می‌شود.

این مجله در ادامه انکار این مساله از سوی عربستان که آنچه اتفاق افتاده، عقب نشینی است را به تمسخر گرفت و اظهارات ژنرال آمریکایی در جنگ کره را یادآور شد که گفته بود، نیروهای تحت محاصره وی عقب نشینی نکردند بلکه در جهت دیگری پیشروی کردند.

عقب نشینی نیروهای سعودی تقریبا برای همه حتی ناظران سازمان ملل، کسانی که از سال ۲۰۱۸ برای نظارت بر آتش بس در منطقه مستقر شده‌اند، غافلگیر کننده بود.

اکونومیست اینکه عربستان این عقب نشینی را تحولی بزرگ در خطوط مقدم دانسته، به تمسخر گرفت و هدف از این اظهارات ریاض را تقلیل اهمیت اتفاق رخ داده دانست.

طبق اعلام ائتلاف عربی، این عقب نشینی گزینه‌ای استراتژیک بود (شاید ریاض در این خصوص از امارات، شریک ائتلاف که از نظامیان محلی حمایت می‌کند، تاثیر پذیرفته باشد).

این مجله نوشت، هدف از توافق استکهلم پیرامون برقراری آتش بس برداشتن اولین گام به سمت صلحی گسترده میان انصارالله و دولت مستعفی یمن است. انصارالله آنطور که مطلوب بود از حدیده عقب نشینی نکرد و در حالی که آتش بس از میزان خشونت‌ها کاست؛ اما به طور معمول نقض شد و شاید بی‌تحرکی در واقعیت نیروهای ائتلاف را وادار کرد در جای دیگری مستقر شوند.

حدیده روزی از اولویت‌های ائتلاف عربی بود؛ اما امروز نمایشی جانبی از بزرگترین نبردی است که در ۲۶۰ کیلومتری حدیده در استان مأرب در حال وقوع است. حدیده روزی تقریبا سرزمین صلح بود. این استان میزبان حدود یک میلیون آواره یمنی است و تنها پالایشگاه نفت در شمال یمن را در خود جای داده است و دارای آزاد راهی است که یمن را به عربستان متصل می‌کند.

کنترل بر مأرب بیانگر پیروزی نمادین و استراتژیک است و ظاهرا انصارالله در این خصوص دست برتر است. از زمانی که انصارالله در ماه فوریه فشار خود را در مأرب تشدید کرده، دو طرف در یک جنگ فرسایشی طولانی مدت قرار گرفته‌اند.

در گزارش مجله اکونومیست آمده است که درگیری که در سال ۲۰۲۲ به مردم یمن فروخته شد به باتلاقی بدل شده که میلیاردها برای عربستان هزینه دارد و به روابط این کشور با شرکای اصلی بخصوص آمریکا آسیب زده است و از طرفی هم انصارالله حملات موشکی و پهپادی مکرر خود را اجرایی کرده است.

بنابر این گزارش، سعودی‌ها با احتمال پیشروی روزافزون انصارالله در مأرب، دنبال تقویت دفاع مرزی خود هستند. در واقع ریاض تلاش می‌کند خسارت خود را در جنگ یمن کاهش دهد؛ اما هنوز راهی برای این کار پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.