ریشه گرانی‌ها در انحصارهای اقتصادی است؛ اصلاحات اقتصادی می‌خواهیم

یادداشت موید حسینی صدر؛

ایران > قانونگذاری
«دکتر موید حسینی صدر» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در وب سایت شخصی‌اش منتشر شده، برخوردهای جاری درباره وضعیت فعلی جامعه و قیمت‌های حاکم بر بازار را نوعی فرار به جلو دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، یادداشت دکتر موید حسینی صدر نماینده مردم خوی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه آمده است:

«این نوع برخوردها درباره وضعیت فعلی جامعه و قیمت‌های حاکم بر بازار نوعی فرار به جلو است، یعنی وقتی نمی‌خواهیم برای اتفاقاتی که افتاده است پاسخگو باشیم، اینگونه سخن می‌گوییم. هر انسان عاقلی، گرانی این روزها و مشکل خرید در بازار را حس می‌کند و نیاز به کار کارشناسی و آمار و ارقام نیست!

ریشه گرانی‌ها در انحصارها و عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها است. قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از ضروریات اقتصاد ایران بود ولی همانگونه که بنده از ابتدا هم گفتم اگر در کنار هدفمندسازی یارانه‌ها بقیه اصلاحات اقتصادی صورت نگیرد، نه تنها نتایج مورد نیاز به دست نخواهد آمد بلکه مبنای مشکلات جدیدی برای اقتصادی ایران نیز خواهد شد و متأسفانه امروز شاهد هستیم که انحصارهای مختلف سبب شده به یکباره قیمت برخی کالاها افزایش یابد و با وجود تلاش‌های بسیاری که تاکنون از سوی دولت، مجلس و سایر نهادهای نظارتی صورت گرفته است، تا کنون قیمت‌ها به قبل از شروع موج گرانی‌ها بازنگشته است.

حذف انحصارهای مختلف چه در بخش تولید، چه در بخش واردات و صادرات و چه بخش سرمایه‌گذاری و کسب تسهیلات تنها راهی است که سبب افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع انسانی و مالی می‌شود و همین باعث می‌شود تا در کنار رقابت شکل گرفته بین بنگاه‌ها سبب کاهش قیمت تمام شده تولید و همچنین کاهش قیمتی می‌شود که تولیدکننده محصول خود را به مصرف‌کننده عرضه خواهند نمود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.