رییس‌جمهور/۶/: استفاده از اراضی و معادن، از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است

۲۷م دیماه ،

QP9F8808.jpg

رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس، با بیان اینکه “دولت چهار پیشنهاد مشخص دارد”، گفت: اولین پیشنهاد، استفاده از زمین است که بالاترین ثروت خدادادی به ملت ایران است.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه وسعت ایران ۱۸۷/۳ میلیون هکتار است”، افزود: از این مقدار ۲۵ میلیون هکتار دشت و کویر مرکزی است که نوعا معدن است، ۱۰۲ میلیون هکتار مرتع داریم که ۱۴ میلیون آن جنگل است. دو میلیون در شمال کشور و ۱۲ میلیون در دامنه البرز قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲/۵ میلیون هکتار از این مراتع تحت اشغال مراکز صنعتی، دامی و طیور است اما سوال اینجاست که آیا از این زمین‌ها به درستی استفاده می‌شود؟ ما حدود ۴۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تنها ۱۴ میلیون آن کشت می‌شود و چهار میلیون هم آیش آن است. ۲۷ میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر می‌شود خدا زمین حاصلخیز خلق کند و آب ندهد؟ این نشدنی است.

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شاید شما بگویید که انجام این کار به منابع عظیم، سدسازی و کانال‌سازی نیاز دارد که حرف درستی است اما باید به راهکار دوم یعنی مردمی کردن اقتصاد برسیم. ثروت‌هایی که در سر بازار ارز و سکه می‌چرخد چرا به سمت تامین آب نرود؟ این کار شدنی است و من قاطعانه می‌گویم که می‌شود.

احمدی‌نژاد به بیان مثالی پرداخت و اظهار کرد: چند سال قبل طرحی مطرح شد مبنی بر خروج دام‌ها از جنگل و توجیه اصلی این بود که دام، جنگل‌ها را تخریب می‌کند در حالی که تاریخ نشان داده است که بهترین حافظان جنگل‌ها و مراتع خود دامداران می باشند. سخن من این است که ما همین را به دامداران بازگردانیم در این صورت حداقل ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام می‌کند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید می‌شود که زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود. کل علوفه وارداتی کشور هفت میلیون تن است که امروز در مرغ و گوسفند نیز دچار مشکل شده‌ایم. ما به مردم گفتیم که از جنگل‌ها خارج بروند تا جنگل‌ها را حفاظت کنیم اما آیا حفظ شده‌اند و آیا روند محافظت از آنها رو به بهبود است؟ نه. ما باید تصمیمات را عوض کنیم. بسیار‌ها به جای پول دادن به سکه و ارز، اینجا استفاده می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است”، گفت: برای صرفه اقتصادی هر معدن گروه معدن‌کار کافی است. معادن ما قابل تقسیم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنیم. آیا نمی‌شود قوانین و آیین‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: ۲۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،‌ اینها را به شرط احیا به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایه‌ها عوض می‌شود.

ادامه دارد…


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.