رییس اتحادیه آرایشگران زنانه:کار ذوقی و هنری قیمت ثابتی ندارد/عروس هایی که گران آرایش شدند، چکار باید بکنند؟

محمد هیراد حاتمی: در نخستین روزهای سال ۱۳۹۰ ایده گفت و گو با رییس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران شکل گرفت اما به وقوع پیوستن این مصاحبه بیش از یک سال طول کشید. افسر الملوک یاسان تمایل چندانی برای گفت و گو ندارد و می گوید که تا کنون با هیچ رسانه ای گفتگو نکرده است. پیگیری های یک سال و چند ماه در نهایت جواب داد و او حاضر به گفت و گو شد تا درباره مقررات و نحوه عملکرد آرایشگران زنانه و تعرفه های مصوب توضیح دهد. او اعتقاد دارد مشکلات در تمامی اصناف وجود دارد اما بازررسان اتحادیه آرایشگران زنانه تهران به طور مدام به بررسی در آرایشگاه ها می پردازند و گزارش های تخلفات احتمالی را اعلام می کنند. متن کامل گفت و گو با افسرالملوک یاسان، رییس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران را در ادامه می خوانید:
طی سال های اخیر همواره یک سری انتقاد هایی به تعرفه های آرایشگاه های زنانه مطرح شده است. اینکه به طور دقیق مشخص نیست میزان تعرفه این واحد های صنفی به چه شکلی است. اگر ممکن است در شروع گفت و گو اعلام کنید تعرفه های آرایشگاه های زنانه به چه صورتی تعیین می شود؟
تعیین تعرفه آرایشگاه های زنانه چند مرحله دارد. در گام نخست تعرفه های آرایشگران زنانه توسط اتحادیه مجمع امور صنفی و خدماتی و تولیدی پیشنهاد می گردد. با تصویب در مجمع به هیات عالی ارسال می شود تا پس از تایید، جهت اتخاذ تصمیم نهایی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام نظر نماید و متعاقبا میزان تعرفه اعلام می شود.

تخلف های قیمتی در آرایشگاه های زنانه را شهروندان به چه صورتی می توانند به اطلاع برسانند؟ آیا مرکز خاصی در اتحادیه برای این موضوع در نظر گرفته شده است؟
بازرسان اتحادیه به صورت مداوم به بازرسی در آرایشگاه های شهر پرداخته و گزارش های تخلف های احتمالی آرایشگران زنانه را ارسال می کنند. بدیهی است شاکیان می توانند با مراجعه به اتحادیه، شکایت خود را در خصوص تخلفات احتمالی آرایشگران اعلام نمایند. ضمنا به طور معمول آرایشگران دارای جواز فعالیت، تخلف ندارند و این تخلفات عمدتا از ناحیه آرایشگران فاقد جواز است.

یک اتفاقی اخیرا به طور گستره به وقوع پیوسته و آنهم اینکه برخی سالن های آرایشگاه زنانه صندلی های خود را اجاره می دهند و مشکلات احتمالی را بر عهده نمی گیرند. در این شرایط و در صورت بروز اختلاف صاحب سالن مقصر شناخته می شود یا فردی که صندلی را اجاره کرده است؟
به طور قانونی و بر اساس آنچه در عرف رایج است اجاره دادن صندلی در آرایشگاه ها عملی غیر قانونی است و در صورت مشاهده با آن برخورد قانونی صورت می گیرد. آرایشگر حق اجاره دادن صندلی را ندارد و همانطور که اشاره کردم غیر قانونی است.

این اتفاق ولی به وقوع پیوسته است. به طور کلی اجاره صندلی در آرایشگاه های زنانه مورد تایید اتحادیه است؟ نظارت خاصی روی این موضوع صورت می گیرد یا خیر؟
در سوال قبل به آن اشاره کردم که اجاره دادن صندلی در آرایشگاه ها کار غیر قانونی است و ما هم به قانون باید احترام بگذاریم.

موضوع دیگر که در رابطه با فعالیت آرایشگاه های زنانه مطرح است به نحوه فعالیت آنها باز می گردد. اینکه بسیاری از آرایشگاه های زنانه جواز فعالیت قانونی ندارند. چه تعداد از آرایشگاه های زنانه در حال حاضر به صورت رسمی مشغول به کار هستند؟
اعضای رسمی این اتحادیه که در محدوده تهران به غیر از شمیرانات و شهر ری مجوز فعالیت دارند بالغ بر هشتصد نفر است. قاعدتا فعالیت خارج از این دایره غیر قانونی است.

نرخ آرایش برای عروس به چه شکلی محاسبه می شود؟ آیا تعرفه های ثابتی در این رابطه وجود دارد یا اینکه براساس عملکر آرایشگاه های متفاوت، مختلف است؟
نرخ آرایش عروس در بین آرایشگاه ها متناسب با درجه بندی آرایشگاه ها تعیین و اعلام می گردد. البته باید به این نکته در رابطه با سوال شما اشاره کنم که اتحادیه تقاضای خروج از اولویت نرخ گذاری نموده است.

به طور خاص و در حال حاضر فعالیت آرایشگاه های زنانه بر اساس کیفیت رتبه بندی شده است و نرخ تعرفه ها بر همان اساس محاسبه می شود؟
نحوه فعالیت آرایشگاه های زنانه به این شکل است که فعالیت آنها در رسته یک، دو، سه و ممتاز تعریف می گردد. بر همین اساس نحوه خدمات متفاوت است.
نرخ آموزش در آموزشگاه های آرایش زنانه از چه طریق و بر چه اساسی تعیین می شود؟
آموزش در آموزشگاه ها مرتبط با اتحادیه آرایشگران زنانه نیست و متولی صدور پروانه آن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است. ما در این رابطه نمی توانیم اقدامی کنیم و نهاد مرتبط با آن تصمیم گیری می کند.

اینکه بعضی آموزش ها در زمینه آرایشگاه ها زنانه از خود انجام آن کار ارزان تر و به صرفه تر است. به طور مثال فردی ممکن است با هزینه ۱۰۰ هزار تومانی مهارت به دست بیاورد در حالیکه هزینه هر بار انجام آن کار توسط آرایشگاه همین رقم است. در این رابطه توضیح می دهید؟
به نوعی در پاسخ به سوال قبلی اشاره کردم که به طور کلی مقوله آموزش در دایره فعالیت ما نیست. تعرفه و هزینه های آموزش مرتبط با اتحادیه نیست اما در کل کار تجربی و عملی با آموزش اولیه در آموزشگاه ها تفاوت فاحش دارد. به عبارتی آرایش به مفهوم واقعی هنر محسوب می شود و بدون ذوق و به صرف آموزش اولیه نمی توان به فعالیت عملی پرداخت و مقبول واقع شد. تفاوت هزینه ها هم قاعدتا از همین جا ناشی می گردد.
تفاوت های قیمتی در نقاط مختلف بر چه اساسی است؟ آیا منطقه سالن آرایشگاه بر نرخ تعرفه اثر گذار است؟
تفاوت قیمت در مناطق مختلف تهران با توجه به محدوده آرایشگاه ها و به دنبال آن هزینه های مرسوم هر منطقه و نیز رتبه بندی آرایشگاه ها می باشد. اما در هر حال عمده درآمد آرایشگاه ها صرف پرداخت هزینه های جاری و حقوق پرسنل می شود.
شهروندان نرخ مصوب برای آرایشگاه های زنانه را چگونه می توانند دریافت کنند؟
نرخ را شهروندان با حضور در آرایشگاه ها می توانند رویت کنند. از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنم که اتحادیه نیز نرخ مصوب در اختیار متقاضی قرار می دهد.
برخی سالن های آرایش زنانه رقم های میلیونی برای آرایش عروس دریافت می کنند. این رقم ها مرسوم و مورد تایید است؟
دریافت ارقام بالا در مورد آرایش عروس مورد تایید اتحادیه نیست و چنانچه به صورت توافق بین طرفین نباشد و به اطلاع اتحادیه برسد موضوع پیگیری و تذکرات لازم به متخلف داده می شود.
آرایشگاه های زنانه به طور دقیق مجوز چه فعالیت هایی دارند و آیا اقدام هایی که برای زیبایی در این سالن ها صورت می پذیر قابل تایید شما است؟
آرایشگاه های زنانه مطابق با مواردی که در جواز آنها قید می شود صرفا در خصوص آرایش و نه آموزش فعالیت می کنند.
در رابطه با مشکلات اتحادیه توضیح فرمایید و مواردی که گمان می کنید مهم تلقی می شود و مسئولان باید در جهت آن تلاش کنند. دغدغه خاصی در این رابطه وجود دارد؟
مشکلات در همه اصناف وجود دارد که مسئولان محترم هم باید در رفع آنها تلاش کنند.
 ۳۹۳۹/

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سپیده:

    حق دارن خوب نمیدونید چه زحمتی میکشن این آرایشگرا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.