رییس اتحادیه لوازم خانگی از رشد قیمت ها می گوید/طحان پور: مردم پول تعویض لوازم خانگی شان را برنج و گوشت می خرند

محمد هیراد حاتمی:

هنوز قیمت دلار رکورد شکنی نکرده بود که شایعه ای دست به دست در سطح شهر انتشار پیدا کرد مبنی بر اینکه به دلیل رشد قیمت ارز لوازم خانگی های وارد شده با قیمت دلار روز محاسبه می شود و به فروش می رسد. به مرور زمان هم رشد قیمت ارز در بازار و به دنبال آن افزایش هزینه های تولید نه تنها بخش لوازم خانگی که در بسیاری از حوزه های اقتصاد رشد قیمت ها را به وجود آورد. افزایش قیمتی که بر اساس گفته های رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی ۱۵ تا ۲۰ درصد قابل مشاهده است.  برای بررسی قیمت لوازم خانگی و دلایل رشد آن در یکی از روزهای میانی تیر از محمد طحان پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی دعوت کردیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند و در رابطه با آن توضیح دهد. طحان پور اعتقاد دارد برخی موارد مانند مذاکرات ۱+۵ در سطحی است که نمی تواند به ما ارتباط داشته باشد ولی ما به نوعی آن را ارتباط می دهیم و به یکباره دستاویزی برای رشد قیمت ها می شود. آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این گفت و گو است:

در رابطه با قیمت ها در بازار لوازم خانگی توضیح می دهید؟ اینکه شما سال گذشته عنوان کردید افزایش قیمت چندانی در بازار لوازم خانگی نخواهیم داشت اما به یکباره افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد و بسیاری از شهروندان به وضوح شاهد رشد قیمت ها در بازار هستند. در این رابطه توضیح می دهید؟
شما برای بررسی افزایش قیمت لوازم خانگی نیازی نیست به پارسال باز گردید و به جای آن بیایید اردیبهشت همین سال جاری را با ماه تیر مقایسه کنید. اختلاف قیمت را به وضوح مشاهده خواهید کرد. این اختلاف از کجا می آید؟ شما بروید ببینید قیمت مرغ چه قدر تغییر کرده است. یا اینکه افزایش قیمت میوه و حبوبات نسبت به اردیبهشت افزایش پیدا کرده است یا خیر. دلار تا ۲۰۰۰ تومان اقزایش پیدا کرد. بنابراین افزایش قیمت فقط به لوازم خانگی ارتباط پیدا نمی کند و در گروه های مختلف کالایی شاهد رشد قیمت ها هستیم. چه کسی باید پاسخگو باشد؟ مردم دارند گرانی های را مشاهده می کنند و بخشی از آن به لوازم خانگی بر می گردد. وقتی مسئولان دولتی می آیند می گویند به قدری ارز داریم که هیچ مشکلی نیست ما هم به گفته های آنها اطمینان می کنیم و اعلام می کنیم نگرانی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی وجود ندارد اما در واقعیت داستان به گونه ای دیگر می شود. در کالا های ایرانی مانند یخچال، کولر، بخاری، آبگرمکن و اجاق گاز میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشتیم. در کالای خارجی چند بخش مورد توجه است. در بخش کالا های خارجی اشکالی که به وجود آمده برخی گرانی ها از این جهت است که دوستان وارد کننده وقتی مشاهده می کنند کالا برای آنها گران تمام می شود، می روند مدل را عوض می کنند. بر این اساس برخی وارد کنندگان لباسشویی وارد می کنند که فقط یک کلید به آن اضافه شده است و قیمت آن ۵ دلار برآورد می شود؛ اما وقتی این ماشین لباسشویی وارد می شود با اختلاف قیمت ۲۰۰ دلار وارد می شود و به جای یک مدل بسیار جدید آن را به فروش می رسانند.
در حال حاضر چه میزان از تولید های بازار لوازم خانگی در داخل صورت می گیرد؟
حجم تولید متاسفانه بنا به دلایلی که مالیات در آن دخالت دارد نمی تواند واقع بین باشد. یعنی واقع گرایی در این رابطه وجود ندارد. وقتی سه یا چهار سال پیش حجم زیادی سرما به ایران رسید، مردم مجبور شدند از بخاری برقی استفاده کنند. قرار شد رادیو با من در رابطه با همین موضوع مصاحبه کند. خواستم یک آمار دقیقی بدهم. چرا که پیش بینی می کردم مجری رادیو از من به عنوان رییس اتحادیه لوازم خانگی سوال کند که چه میزان تولید داریم. به خاطر اینکه آمار دقیقی داشته باشم به یکی از کارخانه های تولید بخاری زنگ زدم که و با او موضوع را در جریان گذاشتم. مسئول آن کاخانه به من گفت: « آقای طحان پور من ۱۲۰ هزار عدد تولید می کنم ولی شما ۲۰ هزار تا حساب کنید. » اینکه کارخانه حاضر است تولید های خود را ۱۰۰ هزار تا در بیان آمار کاهش دهد به خاطر فرار مالیاتی است. وقتی یک کارخانه می آید ۴۵۰ هزار کالا تولید می کند چرا باید فقط برای ۷۰ هزار تای آن کد اقتصادی بگیرد؟ این اختلاف اعلام نمی شود برای اینکه مالیات پرداخت نشود. فقط می توانم بگویم در بخش محصولات برودتی مانند یخچال و فریز شاید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولید داریم. در بخش بخاری و کولر هم رقمی مشابه یخچال و فریزر تولید وجود دارد. کارخانه های تولید لباسشویی مقداری توقف تولید را مشاده می کنیم. حدود ۸۰۰ هزار عدد ازدواج در سال داریم که بخشی از این تولید ها در آنجا مصرف می شود و مابقی هم قاعدتا برای تعویض لوازم توسط شهروندان خریداری می شود.
پس کمبود در بخش لوازم خانگی نداریم؟
کمبود نداریم. یعنی ما حتی می توانیم افزایش تولید داشته باشیم چرا که کارخانه های ما سه شیفت مشغول به کار نیستند. بخشی از آنها به دلیل هدفمند شدن یارانه ها و گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید کارخانه هایشان را کم کرده اند.
یک موضوعی در رابطه با بازار لوازم خانگی وجود دارد و آنهم اینکه گفته می شود بازار لوازم خانگی این روزها در رکود به سر می برد. تحلیل شما از حال و روز این روزهای بازار لوازم خانگی چگونه است؟
من اعتقاد دارد بازار لوازم خانگی در « کما » است. لوازم خانگی یک شغل بسیار زنده است. ما در ۴ فصل در خانه های مردم حضور داریم. مثالی اگر بخواهم بزنم باید بگویم فرض را بر این بگیرید که من بخواهم یک روز جمعه به منزل شما بیاییم. به هر حال شما باید کولر را روشن کنید. یخچال باید مرتب باشد، پلوپز و سماور آماده باشد و هر کدام از این ها آماده نباشد مشکل ایجاد خواهد شد. همه اینها را کنار بگذاریم باید تلویزیون باید درست باشد. یا اینکه در بخش تهیه جهزیه شهروندان به واحد های فروش لوازم خانگی مراجعه می کنند. بر همین اساس است که می گویم شغل ما، یک شغل زنده است. خوشبختانه به دلیل اینکه عرضه بیش از تقاضا است ما کالاهایمان زیر قیمت مصرف کننده است. شاید باور کردنی نباشد و از این جهت من به مردم حق می دهم که یک کولر ۴۰۴ هزار تومان خریداری شود و ۴۰۷ هزار تومان به فروش برسد. اصلا عقل اجازه نمی دهد آدم این را باور کند اما باور کنید این موضوع هست.

توضیح ندادید چرا بازار لوازم خانگی به زعم ما در رکود و به اعتقاد شما در « کما » است؟
علت آن، این است که مردم در حال حاضر می گویند به طور مثال با کولری که در منزل شان موجود است به شکلی سر می کنند و پول تعویض آن را به تامین کالاهای اساسی اختصاص می دهند. یخچال شاید موتورش صدا بدهد اما شهروند می گوید فعلا آن را عوض نکنم تا شاید قیمت ها کاهش پیدا کند.
در بزنگاه های مذاکرات هسته ای برآوردی که از بازار لوازم خانگی دارید چگونه است؟ آیا روند این مذاکرات بر رونق یا رکود بازار لوازم خانگی اثر گذار بود؟
این مذاکرات در سطحی است که نمی تواند به ما ارتباط داشته باشد ولی ما به نوعی آن را ارتباط می دهیم. این مذاکرات در سطح کلان نظام در حال انجام است و ربطی هم به تولید ندارد. فرض را هم بر این بگیرید که مذاکرات ۱+۵ به پایان رسید و همه چیز به سود ایران پایان یافت. اگر ما بخواهیم در این حالت آثار مثبت این مذاکرات را ببینیم ۵ ماه بعد از آن قابل مشاهده است. این یک التهاب های روانی است که در بازار ایجاد می شود.
در زمانی که مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ در حال انجام بود قیمت ها افزایش پیدا کرد؟
قیمت ها افزایش پیدا نکرد. این افزایش که مطرح می شود ذهنیت خود مردم است که دلار ۱۷۰۰ تومانی به یکباره ۱۹۵۰ تومان می شود. قطعا این موضوع در گرانی دخیل است اما نه در حال حاضر. اگر امروز من بروم با دلار ۱۷۰۰ تومان کالایی وارد کنم و همه چیز مرتب باشد ۴ ماه دیگر کالای من وارد خواهد شد. خواهد شد. بنابراین وقتی کالای من وارد می شود و همان زمان دلار ۱۹۰۰ تومان باشد نباید کالای وارد شده بر حسب دلار ۱۹۰۰ تومانی به فروش برسد.
اما قبول دارید این اتفاق افتاده است؟
این اتفاق افتاده است. قبول دارم که از روز اول اتفاق افتاده است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.