رییس انجمن چشم پزشکان ایران هشدار داد: عینک نزدن،شایعترین علت کم‌بینایی تهرانی‌ها

ممتاز نیوز: رییس انجمن چشم پزشکان ایران ضمن هشدار به مردم درباره استفاده از لنزهای تماسی غیربهداشتی، اظهار کرد: بیماران بسیاری داشته‌ایم که به علت استفاده از لنزهای تماسی غیربهداشتی که از مراکز غیرمجاز خریداری کرده و یا آرایشگاه‌ها در اختیارشان گذاشته بودند، دچارعفونت‌های چشمی شدید شده‌اند به گونه‌ای که ناچار شدیم چشمشان را تخلیه کنیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم‌ پزشکی ایران ترتیب داده شده بود، درباره میزان برگشت‌پذیری عمل جراحی لیزیک، اظهار کرد: معمولا اگر شماره چشم پس از انجام عمل لیزیک و رفع عیب انکساری طی سه تا شش ماه اول ثابت بماند، دیگر تا پایان عمر برنمی‌گردد.

وی ادامه داد: البته بایستی به سن بیمار نیز توجه کرد، اگر بیمار در سنی باشد که نمره چشمش مرتب تغییر کند، قطعا مورد مناسبی برای انجام این عمل نخواهد بود.

رییس بیست و دومین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نمره چشم مناسب برای اینکه در مورد عمل جراحی لیزیک برای رفع عیب انکساری قرار بگیرد، چند است، اظهار کرد: مراکز مختلف به علت دستگاه‌ها و روش‌های متفاوتی که برای عمل دارند، ممکن است هر یک نمره چشم خاصی را برای انجام عمل مناسب بدانند و به عنوان مثال یک مرکز به بیمار خود اعلام کند نمره چشمش باید بالاتر از سه باشد.

رییس انجمن چشم پزشکان ایران درباره عارضه‌مند بودن انجام اعمال جراحی لیزری در چشم، اظهار کرد: چشم پزشکی نخستین رشته‌ای است که لیزر در آن مورد استفاده قرار گرفت و بیش از ۵۰ سال از عمر آن در این رشته می‌گذرد. همچنین بیش از ۲۰ سال است که برای درمان عیوب انکساری به کار می‌رود. مسلما اگر میزان عوارض استفاده از این دستگاه‌ها بالا بود، این روش به مرور حذف و روش جدید دیگری جایگزین آن می‌شد.

عینک نزدن، شایع‌ترین علت کم‌بینایی تهرانی‌ها

هاشمی شایع‌ترین مشکل و علت کم‌بینایی در تهران را عینک نزدن دانست و گفت: طی تحقیقاتی مشخص شده است شش درصد افراد کم‌بینا به علت‌های مختلف از عینک زدن سر باز می‌زنند.

این فوق تخصص قرنیه درباره روش‌های جدید اعمال جراحی در چشم اظهار کرد: اکنون روش‌های جدید پیوند قرنیه توسط متخصصان کشور به کار گرفته می‌شود. سال‌ها پیش اگر قرنیه چشم دچار مشکل می‌شد، تمام قرنیه را برداشته و قرنیه جدیدی را پیوند می‌کردند. همچنین بین ۱۸ تا ۲۴ بخیه به محل انجام عمل زده می‌شد که خود زمینه‌ساز عوارض بسیاری نظیر پس زدن پیوند بود. اما اکنون هر لایه‌ای که مبتلا باشد، برداشته و لایه جدید به آن پیوند زده می‌شود. بسیاری از ایرادات و عوارضی که وجود داشت به کمک روش‌های جدید برطرف شده است.

توزیع امکانات چشم پزشکی در سراسر کشور یکسان نیست

وی با بیان اینکه در بکارگیری تکنیک‌های مدرن جراحی چشم در مواردی نظیر آب مروارید، فاصله‌‌مان با جهان کم است، عنوان کرد: البته توزیع امکانات در سراسر کشور یکسان نیست. شهرهای بزرگ نظیر شیراز، مشهد و اصفهان پا به پای تهران رشد می‌کنند، اما مناطق دورافتاده حائز امکانات پیشرفته برای انجام اعمال جراحی پیچیده چشم نیست.

تغییر رنگ چشم برای زیبایی، توصیه نمی‌شود

هاشمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون تغییر رنگ چشم، عنوان کرد: تغییر رنگ چشم به چند روش مختلف و در مواردی خاص انجام می‌شود، برخی افراد که صدمه دیده‌اند و قسمت رنگی چشمشان از بین رفته یا به طور مادرزادی صاحب عنبیه بدون رنگ هستند، عنبیه مصنوعی بر روی عنبیه چشمشان کار گذاشته می‌شود که البته جنبه درمانی دارد و نه زیبایی. یک روش دیگر ایجاد یک محفظه‌ بر روی قرنیه و سپس تزریق رنگ به داخل آن است.

رییس انجمن چشم پزشکان ایران افزود: هیچ کدام از این روش‌ها برای زیبایی توصیه نمی‌شود چرا که احتمال عفونت، صدمه به قرنیه و بالا رفتن چشم در این موارد بسیار بالاست.

رییس انجمن چشم پزشکان ایران با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مراجعان به کلینیک‌های چشم پزشکی، کاندیداهای مناسبی برای انجام عمل جراحی لیزیک برای رفع عیوب انکساری نیستند، عنوان کرد: نازکی قرنیه، قوز قرنیه، خشکی چشم، بالا بودن فشار چشم و مشکلات پلک از جمله مواردی هستند که می‌توانند مانع انجام عمل لیزیک شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه جامعه پزشکی نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نیست، اظهار کرد: حدود دو سال است که چشم پزشکان به مناطق محروم کشور سفر کرده و بیماران را به صورت رایگان ویزیت می‌کنند.

وی افزود: تاکنون ۳۰ هزار بیمار توسط متخصصان چشم ویزیت و بیش از ۲۰۰۰ عمل جراحی برای بیماران انجام شده است. در حال حاضر گروهی از چشم‌پزشکان ما به منطقه‌ای در کردستان اعزام شده و مشغول رسیدگی به وضعیت بیماران محروم در آن منطقه هستند.
بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از تاریخ هشتم تا یازدهم آبان ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.