رییس فیفا: مجازات هاولانژ از اختیار من خارج است

به گزارش منابع خبری، دادگاهی در سوییس اسنادی را منتشر کرده است که بر اساس آن ‘ژائو هاولانژ’ رییس سابق فیفا حداقل ۱٫۵ میلیون فرانک سوییس (۹۸۶ هزار پوند) و ‘ریکاردو تیکسیرا’ از اعضای کمیته اجرایی این فدراسیون حداقل ۱۲٫۴۷ میلیون فرانک سوییس (۸ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند) رشوه دریافت کرده اند.

گفته می شود آنها این پول را از طرف شرکت ‘ISL’ دریافت کرده اند.

این شرکت از شرکای بازاریابی فیفا بود که در سال ۲۰۰۱ به دلیل بدهی ۳۰۰ میلیون دلاری ورشکسته شد.

‘سپ بلاتر’ رییس کنونی فیفا در مورد مجازات رییس پیشین این فدراسیون گفت: من قدرت مجازات هاولانژ را ندارم. کنگره او را رییس افتخاری کرده و به همین دلیل فقط کنگره است که می تواند در مورد او تصمیم بگیرد.

عنوان می شود، فیفا نه تنها برای این دو مجازاتی در نظر نگرفته بلکه با پرداخت ۵٫۵ میلیون فرانک سوئیس سعی کرده است تحقیقات قضایی در این مورد را مخفی نگه دارد.

بلاتر در بیانیه ای که در وب سایت فیفا منتشر شده همچنین گفته است که از پرداخت ها خبر داشته اما در آن زمان پرداخت ها به صورت قانونی انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: در گذشته این پرداخت ها به عنوان هزینه های کاری از مالیات کم می شدند اما امروزه طبق قانون این کار جرم است.

وی افزود: شما نمی توانید بر اساس ارزش های امروز، گذشته را مورد قضاوت قرار دهید. من نمی توانستم در مورد جرمی اطلاع داشته باشم که در آن زمان جرم محسوب نمی شد.

اسنادی که دادگاه سوییس آنها را منتشر کرده است و در اختیار پنج رسانه قرار داده حاوی جزئیاتی از دادگاه پرونده شرکت ISL است که در سال ۲۰۱۰ برگزار شد.

ژائو هاولانژ به مدت ۲۴ سال رییس فیفا بود اما در سال ۱۹۹۸ جای خود را به سپ بلاتر داد.

وی به مدت ۴۸ سال نیز عضویت کمیته بین المللی المپیک را در اختیار داشت اما در دسامبر ۲۰۱۱ استعفا داد.

او دلیل استعفایش را مسائل پزشکی عنوان کرد اما این اتفاق زمانی روی داد که مقامات المپیک با توجه به تحقیقات در مورد پرونده ISL قصد داشتند علیه او مجازات هایی را اعمال کنند.

ریکاردو تیکسیرا داماد سابق هاولانژ هم امسال از فدراسیون فوتبال برزیل و کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ استعفا داد. او همچنین از عضویت کمیته اجرایی فیفا نیز به دلایل نامعلوم پزشکی و شخصی کناره گیری کرده است.

تیکسیرا نقش به سزایی در انتخاب ریودوژانیرو به عنوان میزبان المپیک ۲۰۱۶ داشت.

ورزشی**۹۱۲۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۱۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.