رییس مجلس اندونزی:وروداسلام ونقش سادات دومقوله لاینفک دراندونزی است

به گزارش روز شنبه ایرنا از مالزی،’مرزوکی علی’ در مراسم افتتاحیه سمینار بین المللی نقش سادات در تبلیغ و گسترش اسلام در اندونزی افزود: پنج دیدگاه و تئوری اصلی درخصوص ورود اسلام به اندونزی وجود دارد.

به گفته وی تمامی پنج تئوری بر نقش پررنگ سادات در ورود اسلام به اندونزی تأکید دارد و به یقین عدم حضور سادات در اندونزی می توانست موجب غیرمسلمان شدن مردم این کشور شود.

در این سمینار که سفیران و دیپلمات های کشورهای مختلف، نمایندگان سازمان اسلامی غیردولتی و جمع کثیری از مسلمانان اندونزی حضور داشتند، ‘مرزوکی علی’ ازدواج سادات با خانواده های اندونزی و سلاطین این کشور در طول تاریخ را موجب نهادینه شدن حضور خانواده های سادات در اندونزی تا به امروز عنوان کرد.

وی افزود: رشد سریع اسلام در اندونزی و مسلمان شدن مردم نشان می دهد که اسلام تنها با راهکارهای صلح آمیز مانند آنچه سادات از آن استفاده می نمودند توسعه می یابد و همین رویکرد نیز موجب مسلمان شدن مردم اندونزی شد.

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه مهاجرت سادات از سرزمین های خود اشاره و خاطرنشان کرد: سادات با شکستن شمشیر نشان دادند که آنان بدنبال شیوع اسلام با توسل به خشونت نیستند، بلکه آنان با طرق اسلامی که همانا تدبیر و سخنان حکیمانه، نصایح موعظه الحسنه و مجادله مملو از احترام و بردباری به تبلیغ اسلام می پرداختند و تبلیغات اسلامی آنان موجب همبستگی میان مردم می شد و آنان را در مقابل یکدیگر قرار نمی داد.

رئیس مجلس اندونزی با اشاره به درگیری های فرقه ای در دنیای اسلام و بحران های مختلف نشأت گرفته از عدم وجود بردباری و تسامح، خواهان بازگشت رویکردهای تبلیغات اسلامی به شیوه و آیین صلح آمیز و انسان دوستانه سادات شد و تأکید کرد: باید سادات را الگوی خود قرارداد و با شکستن شمشیرها و کنارگذاشتن تسلیحات به دنبال برقراری و توسعه صلح در دنیای اسلام باشیم.

دربخش دیگری ازاین سمینار، پروفسور ‘انسنگ هو’ استاد ارشد دانشگاه هاروارد، آزیوماردی آزرا و چند شخصیت علمی دیگر به سخنرانی پرداختند.

دیگر سخنران این سمینار نیز با تأکید دوباره بر نقش کشورهای مختلف منجمله ایران در ورود اسلام به اندونزی، خواهان توجه و الگو قرارگرفتن رویکردهای سادات در تبلیغات اسلامی شدند.

سیمنار بین المللی نقش سادات در تبلیغ و گسترش اسلام در اندونزی بمدت ۲ روز در جاکارتا برگزار می شود.

در این سمینار سخنرانان مختلف از کشورهای یمن، آمریکا، مالزی، تایلند و اندونزی با ارائه نتایج تحقیقات خود به بررسی ابعاد مختلف نقش سادات در تبلیغ، ورود و گسترش اسلام به اندونزی خواهند پرداخت.

آساق**۳۳۵**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۸۸۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.