رییس کل دادگستری استان همدان: یک قاضی شرعا نمی‌تواند کیفیت در رسیدگی را فدای کمیت کند

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

رییس کل دادگستری استان همدان گفت: یک امر مهم جهت ارتقاء اقتدار دستگاه قضایی آن است که ما قضات از اجرای قانون عقب نشینی نکنیم و با قاطعیت و قدرت در اعمال مقررات و تحقق عدالت ایستادگی و پایداری کنیم.

به گزارش تفسیری گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه همدان، محمدرضا مترقب در جمع قضات دادگستری شهرستان ملایر تاکید کرد: یک قاضی شرعا نمی‌تواند کیفیت در رسیدگی را فدای کمیت کند اما باید انتظارات مردم در برقراری عدالت و حق در کمترین وقت را نیز مورد توجه قرار داد چراکه در شرایط خاص فعلی این موضوع تاثیر مهمی در دیدگاه مردم iبه نظام دارد و با تلفیق سرعت و دقت، iبه کمیت و کیفیت در رسیدگی های قضایی توجه کرد.

وی با اشاره iبه جمع آوری راهکاری‌هایی مدون درباره کاهش وقت رسیدگی، اظهارامیدواری کرد با اجرای دقیق و کامل این روشها که در قالب دستورالعمل iبه واحدهای قضایی تابعه در سراسر استان ابلاغ شده است، بخشی از معضلات راجع iبه تطویل در رسیدگی های قضایی رفع شود.

مترقب بیان کرد: در جهتی بررسی و رفع علل و عوامل اطاله در دادرسی، جلسات مختلف و مطالعات مستمری در مرکز استان توسط مسؤولان و کارشناسان قضایی صورت گرفته است، گرچه بنا بر آمار گرایی نیست اما از سوی دیگر نباید از وضعیت آمار نیز غفلت کرد و افزایش موجودی پرونده ها می تواند مخل رضایتمندی عمومی شده و بعضا ممکن است حتی صدور و اجرای مطلوب احکام، iبه لحاظ گذشت وقت و طولانی شدن پروسه رسیدگی و اجرا، فاقد اثرگذاری مطلوب و شایسته باشد.

رییس شورای قضایی استان اقتدار دستگاه قضایی در جهت بسط و تعمیق امنیت عمومی را یکی از مهمترین سیاست های قضایی فعلی عنوان و تاکید کرد: معنای اقتدار قضایی آن است که از اجرای قانون عقب نشینی نکنیم و با قاطعیت و قدرت در اعمال مقررات و تحقق عدالت ایستادگی کنیم.

این مقام ارشد قضایی استان همدان، حفظ امنیت عمومی را از موکدات مسؤولان عالی قوه قضاییه عنوان و اظهار کرد: امنیت عمومی پروسه پیچیده‌ای است که مولفه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی وسیاسی در آن دخیل می باشند و بروز نقص و کاستی در هر یک از آنها ممکن است سبب تشنج در جامعه شود اما با تعامل مثبت با مجموعه های امنیتی و ذیربط امکان پیشگیری و رفع بسیاری از عوامل مخدوش کننده امنیت وجود دارد باید در این مسیر تلاش شود.

مترقب آموزش، نظارت مستمر و دقیق و حمایت از اقدامات قانونی ضابطان را از جمله عوامل موثر در استقرار نظم و آرامش عنوان کرد.

وی سعه صدر، صبوری و حسن برخورد را از جمله توقعات شهروندان از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: ما مکلفیم با برنامه ریزی و استفاده از همه ظرفیت و توان موجود و روحیه جهادی و انقلابی در محقق کردن خواسته های مشروع iبه حق جامعه در تحقق عدالت، امنیت و آرامش و اجرای احکام شرع مقدس تلاش کنیم.

مترقب همچنین با اشاره iبه نقش و جایگاه ویژه شوراهای حل اختلاف در رسیدگی iبه پرونده ها با محوریت مصالحه و برقراری صلح و سازش بر ضرورت استفاده از ظرفیت و توان روحانیت معظم و معتمدین محلی در ایجا مصالحه در بین مردم تاکید کرد.

رییس کل دادگستری استان همدان در انجام برنامه مستمر و دوره ای بازدید از حوزه های قضایی تابعه iبه همراه جمعی از معاونان و مسؤولان قضایی استان با حضور در شهرستان ملایر موضوعات و مسائل قضایی این حوزه قضایی را بررسی کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.