رییس کل دادگستری فارس: پیشگیری از جرم اقدامی فراقوه‌ای است

رییس کل دادگستری استان فارس، لازمه جامعه‌ای امن و آرام و رو به رشد را کاهش جرم و جنایت و ارتقای امنیت دانست و گفت: راه رسیدن به این هدف، پیشگیری از وقوع جرم است؛ به طوری که مردم بتوانند بدون ترس و واهمه از اوقات زندگی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خدائیان در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم اقدامی فراقوه‌ای است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، انتظامی، امنیتی و قضایی است، تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه وجود دارد و دیدگاهی که مسئولان امر دارند این است که امنیت را وظیفه چند دستگاه و آن هم با اقدامات واکنشی و برخوردهای قضایی و انتظامی می‌دانند اما باید دانست که چنین امنیتی مبارزه با معلول بوده و پایدار نخواهد بود.

وی خواستار ریشه‌یابی علل و عوامل وقوع جرم و رفع آنها شد و ادامه داد: وقوع یک جرم عوامل مختلفی دارد که ریشه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی و سایر قسمت‌ها دارد و لذا مبارزه با عوامل وقوع جرم تلاشی همه‌جانبه می‌خواهد.

خدائیان تاکید کرد: راه مبارزه با عوامل وقوع جرم همکاری همه دستگاه‌هاست و همه باید احساس وظیفه کنند و نباید سایردستگاهها نقش خود را در این زمینه نادیده بگیرند.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم انجام شده است، اظهار کرد: تا کنون اقدامات موثری انجام شده و همه دستگاه‌ها به یک فهم مشترک در این زمینه رسیده‌اند اما تلاش بیشتری لازم است.

رییس شورای قضایی فارس ادامه داد: گامهای اول در پیشگیری از وقوع جرم را باید سایر بخشها بردارند و اگر جرمی در فقر اقتصادی و یا فقر فرهنگی ریشه دارد باید متولیان این بخش‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

خدائیان با بیان اینکه قانون تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است، افزود: در این قانون برای تمامی دستگاههای قضایی، فرهنگی، اقتصادی، اجرایی، انتظامی، امنیتی و … وظایفی تعیین شده است که تصویب آن گام بلندی در نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود.

وی بر ضرورت تشکیل شوراهای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: مسئولین قضایی، اجرایی، فرهنگی، اقتصادی، انتظامی و امنیتی شهرستان‌ها باید حضور مستمر در جلسات شوراهای پیشگیری داشته باشند.

در ادامه این جلسه، فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه جای تبیین روابط کاری بین سازمان‌ها و نهادهای مجری طرح پیشگیری از وقوع جرم خالی است، اظهار کرد: در طرح پیشگیری از از وقوع جرم ۲۴ وظیفه برای ناجا دیده شده که مستقیما با این نیرو ارتباط دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.