رییس کل دادگستری لرستان: خشونت‌های خانوادگی رو به افزایش است

۲۰ آبان ،

4-45.jpg

رییس کل دادگستری لرستان در بازدید سرزده از دادگاه عمومی بخش رومشکان ضمن گفت‌وگو با کارکنان قضایی و اداری این شهر در جلسه شورای اداری شرکت کرد و درباره پیامدهای مسامحه و سهل انگاری نسبت به سلامت روحی و روانی خانواده‌ها اخطار داد.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه لرستان، جعفر بدری گفت: متأسفانه امروزه بر اثر افزایش توقعات زندگی مشترک و بی توجهی خانواده‌ها به سلامت روحی و روانی فرزندان خود، خشونت خانوادگی به یک پدیده جهانی تبدیل شده و سبب نابسامانی در خانواده‌ها شده و ساختارهای اجتماعی از این ناحیه، متضرر ودر معرض خطر قرار گرفته است.

رییس کل دادگستری استان لرستان ادامه داد: رسوم جاهلانه حاکم بر خانواده‌ها، باورهای نادرست اجتماعی و جدال فرهنگی بین نسل قدیم و تازه عرصه‌ی زندگی را بر اعضاء خانواده تنگ کرده و سبب شده شیرازه خانواده ها از هم بپاشد.

وی اضافه کرد: متأسفانه این قبیل رفتارهای خشن در سال‌های اخیر همواره روبه افزایش بوده وتعداد قابل توجهی از خانواده ها را ماتم زده کرده است.

این مقام قضایی گفت: با وجود اینکه در سال‌های اخیر موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی به منظور صیانت از خانواده تشکیل و برای دفاع از حقوق زنان وکودکان و بهبود وضعیت زندگی آنان تلاش‌هایی صورت گرفته و علیرغم فعالیت این موسسات و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در کشور، متأسفانه همچنان روند رو به گسترش خشونت علیه زنان وکودکان مایه نگرانی جدی است و همه روزه شاهد تراژدی‌های تلخ و غمناکی از انواع خشونت‌های خانوادگی هستیم.

رییس شورای قضایی استان لرستان افزود: امروزه به واسطه گسترش شبکه های اطلاع رسانی و دسترسی آسان خانواده ها به ماهواره و اینترنت، سطح آگاهی زنان نسل تازه به حقوق اجتماعی و شرایط زندگی ایده‌آل افزایش یافته و بلند پروازی هر یک از زوجین مشکل آفرین شده است، بعضی از زنان از همسران‌شان توقعاتی دارند که زنان جوامع مرفه از شوهران‌شان دارند. فقر شدید مالی سرپرستان خانوار خود سبب شکل گیری اختلاف بین زوجین می گردد و عوارض آن در درجه اول دامنگیر کودکان خانواده خواهد شد باید برای برون رفت از این وضعیت به فکر چاره بود.

رییس کل دادگستری استان لرستان در ادامه یادآورشد: رفتارهای خشونت آمیز پیامدهای بسیار خطرناکی برای هر یک از اعضاء خانواده می تواند داشته باشد، خودسوزی، فرار از منزل، طلاق، فحشا و اعتیاد ریشه در نابسامانی خانواده ها دارد و رفتارهای آمیخته با قهر، غضب وخشونت در خانواده‌های سنتی، اعضاء خانواده را در معرض افسردگی وبیماری‌های دیگر روانی قرار می دهد این مساله‌ای است که تحقیقات و آمارها کاملا آن‌را تأیید می کند که بخش عظیمی از زنان دچار افسردگی وانواع دیگر ناراحتی های فکری و روانی شده‌اند و ناتوانی از اجرای وظایف و مسئولیت‌های خانوادگی آسیب‌های جبران ناپذیری جسمی وروانی به دیگر اعضاء وارد می‌کند.

بدری گفت: روحانیون، نهادهای دولتی و مذهبی، جامعه دانشگاهی و فعالان حقوق مدنی، باید برای متوقف ساختن خشونت‌ها در خانواده‌ها دست به کار شوند و گسترش دامنه این گونه اقدامات در استان حقیقتا نگران کننده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.