زائری: پژوهش درباره هیات‌ها و مجالس عزاداری را فراموش کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم دهمین سالگرد انتشار ماهنامه خیمه عصر روز جمعه دوم تیرماه، با حضور جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و نیز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

در این مراسم که جلوه‌های بصری آن بیش از سخنرانی‌های معمول در چنین مراسمی خودنمایی می‌کرد، پس از خوش‌آمدگویی سردبیر ماهنامه خیمه، حجت‌الاسلام والسلمین محمدرضا زائری، صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه خیمه به سخنرانی پرداخت.

زائری در این سخنرانی با اشاره به دهمین سال انتشار این ماهنامه اظهار کرد: در این دهه اندک اندک خیمه کوچک وسعت یافته است و بخش‌های تازه‌ای در کنار مجله ماهانه تاسیس شده است که پایگاه الکترونیکی خیمه، کتابخانه تخصصی امام حسین (ع)، پژوهشکده مناسک آئینی، انتشارات خیمه، مرکز هنرهای آئینی و موزه هیأت از جمله آنها هستند.

زائری ادامه داد: راه‌اندازی و انتشار خیمه از سوی دیگر فضای انتشار نشریات دیگری را در ساحت توسل به سالار شهیدان گشود و مجلات متنوع و متعددی را به وجود آورد که به صورت دائمی و مناسبتی به جبهه مطبوعات حسینی پیوستند.

مدیرمسئول ماهنامه خیمه ادامه داد: تجربه ۱۰ ساله انتشار ماهنامه خیمه مجموعه‌ای سرشار و در عین حال غنی را درباره پدیدآورندگان آثارعاشورایی از نویسندگان و شاعران آئینی تا واعظان و ذاکران و تاریخ شفاهی هیات‌ها و حسینیه‌ها و دست‌اندرکاران موسسات مذهبی فراهم آورده که می‌تواند دستمایه مطالعه و پژوهش‌های جدی در این حوزه باشد.

زائری همچنین تاکید کرد: هیات‌های عزاداری و مجالس حسینی کانون‌های اصلی جامعه مدنی شیعی و هسته‌های مرکزی و بنیادین جامعه مذهبی ما هستند و حتی مساجد نیز این سطح از ارتباط و اصطکاک با مخاطب عام و متنوع را ندارند. اهتمام پژوهشی  و علمی خاورشناسان غربی بدین موضوع نشان می‌دهد ما خود تا چه اندازه از توجه به این موضوع غافل بوده و هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه بیداری اسلامی منطقه و موج گسترده گرایش به مکتب اهل بیت (ع) در کشورهای اروپایی و آمریکایی به خوبی نقش جایگاه مجالس حسینی را حتی در فرسنگ‌ها دورتر از حوزه جغرافیایی بقاع متبرکه و حرم حسینی نشان می‌دهد و بر ضرورت مطالعه و بازشناسی مدل‌های تازه‌ای از هیات‌ها در محیط‌های اجتماعی تاکید می‌کند.

در ادامه این مراسم حبیب‌الله چایچیان، شاعر آئینی، متخلص به حسان نیز که با وجود بیماری و کهولت سن در این مراسم حاضر شده بود به شعرخوانی پرداخت.

چایچیان پیش از شعرخوانی خود نیز در سخنان کوتاهی گفت: در شهر من تبریز، وقتی می‌خواهند نشانی به کسی بدهند او را به واسطه پرچم هیات‌های حسینی که در ابتدای کوچه‌های مختلف نصب شده است به نشانی مورد نظرش هدایت می‌کنند و من می‌گویم که پرچم بالای حرم امام حسین (ع) راه بهشت را برای همه ما مشخص می‌کند.

در ادامه پس از مراسم پرچم چرخانی و نیز خوانش ابتهال «حب‌الحسین (ع)» توسط حامد شاکرنژاد که پیش از این برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ توسط «شیخ طه الفشنی» مبتهل فقید اهل تسنن مصر خوانده شده است، از برخی از دست‌اندرکاران انتشار این ماهنامه در ۱۰ سال گذشته از جمله حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدمهدی خاموشی، حجت‌الاسلام والمسلمیم موسوی هوایی، سیدمرتضی توکلی، مهدی توکلیان و … و نیز جمعی از دست‌اندرکاران توزیع و تالیف و انتشار این ماهنامه در ۱۰ سال گذشته تقدیر به عمل آمد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.