زعفران تولیدی نیازمند ساماندهی زنجیزه تولید و صادرات است

زعفران تولیدی نیازمند ساماندهی زنجیزه تولید و صادرات است

زعفران تولیدی بیش از هر زمان دیگری نیازمند ساماندهی زنجیره تولید و صادرات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از مشهد، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران ایران در جمع خبرنگاران گفت: این ساماندهی با حمایت‌های دولت و تأمین بودجه، برنامه‌ریزی و طراحی‌های منسجم در ابعاد مختلف محقق می‌شود.

علی شریعتی مقدم افزود: تولید با کیفیت از طریق بهبود تولید، فرآوری و افزایش راندمان تولید می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد و سود کشاورز را افزایش دهد ضمن آنکه با بازاریابی مناسب فروش و صادرات آن در بازار جهانی هم تضمین شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات به‌دلیل آنکه هیچ منعی در قوانین داخلی وجود ندارد تعداد زیادی صادرکننده وجود دارد و بسیاری از آنها بدون هیچ تجربه و تخصصی در این زمینه وارد بازار شده‌اند.

شریعتی مقدم ادامه داد: هم‌اکنون ۲۰۰ صادرکننده از آمار گمرکات کشور خارج شده است که برای اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش شناخته شده نبوده و صادرکننده واقعی نیستند.

وی تصریح کرد: در بحث زعفران در عمل بیش از ۵۰ صادرکننده واقعی نداریم و بقیه غیرحرفه‌ای‌هایی هستند که وارد این بازار شده‌اند.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات زعفران ایران  با بیان اینکه ایجاد بورس در کشف قیمت و ساماندهی وضعیت خرید و فروش زعفران می‌تواند مؤثر باشد، یادآور شد: در واقعیت این بورس وجود دارد زیرا هر روز قیمت زعفران شفاف است و کالای کشاورز تبدیل به بورس می‌شود، اما شبکه‌های زیرزمینی هم در این بازار حضور دارند و گاه بدنامی‌هایی برای این محصول در بازار جهانی ایجاد می‌کنند که به بازار صادراتی ایران آسیب می‌زند.

شریعتی مقدم تأکید کرد: در این میان شیب حمایت‌ها از کار سالم و واقعی و صادرات با ارزش افزوده منفی است و وعده‌های مسئولان مبنی بر حمایت از این محصول محقق نشده است.

وی اظهار داشت: جوایز صادراتی در بخش زعفران بسته‌بندی کاهش یافته و حمایت‌های وعده داده شده از شورای ملی زعفران هم انجام نشد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تلاش کرده تا تشکل‌های مستقل در این بخش فعال شود./

 

خبرنگار: حجت رحیم‌زاده

A-910723-05

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.