زلزله ای که لرزه بر سیم سازها نهاد

زلزله ای که لرزه بر سیم سازها نهاد

موسیقی و حمایت از مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی؛

زلزله ای که لرزه بر سیم سازها نهاد

حرف از یک ساز، یک نوازنده یا حتی خود موسیقی نیست؛ حرف از همدلی است و رسالت هنر و فرهنگ در مواجهه با مشکلات مردمی که هنر در دل آن هاست.

تاریخ : شنبه ۱۱ شهریور ساعت ۱۲:۳۲

چند ثانیه ای که چند سال ساخته های پیش از آن را نابود و هزاران سال بعد از آن را در خاطر نگه می دارد زلزله نام گرفته که مدتی پیش شمال غرب کشور ما را لرزاند و کل کشور را داغدار کرد. همه حمایت کردند و هر کس به شیوه خود. در این میان اهالی موسیقی هم بیکار ننشستند و علاوه بر حمایت های سریع و اضطراری برگزاری برنامه های گوناگون را پس از حادثه و برای حمایت از مردم داغدیده این مناطق برنامه ریزی کردند. 

موسیقی محلی از سراسر ایران برنامه های خود را به اجرا گذاشتند با هر قومیتی که بود که در این میان می توان به برگزاری کنسرت شعر و موسیقی در حمایت از زلزله زدگان در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد. این کنسرت از ۹ تا ۱۱ شهریور در شهرکرد برنامه ریزی شد و به مردم برای حمایت از زلزله زدگان اطلاع رسانی شد. این کنسرت توسط گروه موسیقی نوبانگ به سرپرستی کاوه معتمدیان و با صدای رحیم عدنانی و با حمایت حوزه هنری، استانداری، حمعیت هلال احمر و شهرداری شهرکرد و ساعت ۲۰:۳۰ در سینما بهمن شهرکرد روی صحنه می رود. 

اما هنرمندان پایتخت نشین هم بیکار ننشسته و علاوه بر مشارکت حضوری و فعال در زمان وقوع حادثه هنر خود را تقدیم به مردم آسیب دیده خود کردند، در این راستا محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد از برگزاری کنسرت «حسام‌الدین سراج» به همراه گروه بیدل و «سینا سرلک» به همراه گروه لوتوس به صورت دو شب در تالار وحدت و در حمایت از مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد. گروه بیدل به سرپرستی «رامین کاکاوند» ۱۸ شهریور ماه و گروه لوتوس به سرپرستی حمید بهروزی نیا ۱۹ شهریور موسیقی سنتی ایران را اجرا می کنند. که در نهایت درآمد حاصل از از فروش بلیت‌های این دو کنسرت به مردم زلزله‌زده آذربایجان اختصاص می‌یابد. 

یکی از متصدیان اصلی موسیقی کشور خانه موسیقی است که این نهاد نیز در بخش جمع آوری کمک های مردمی به صورت مستقیم عمل کرد این کمک ها را به دست نیازمندان زلزله رسانید. علاوه بر آن خانه موسیقی اعلام کرده کنسرت هایی با هنرمندی فعالان موسیقی پاپ و سنتی برگزار خواهد کرد و عواید حاصل از آنها را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی تقدیم می کند. 

خوانندگان پاپ و حتی خوانندگان زیر زمینی هم برای حمایت از این مردم بیکار ننشسته و تولیداتی داشته اند که از جمله آنها محسن چاووشی خواننده پاپ کشور است که قطعه «ماهی سیاه ‌‌کوچولو» را با فضای موسیقی آذری به هموطنان آذری زبانش تقدیم کرده است؛ در تهیه این قطعه ایمان قیاسی، حسین صفا و سینا حجازی نیز همکاری کرده اند. 
بابک جهانبخش دیگر خواننده کشورمان ۱۵ شهریور در ۶ سانس با سرپرستی رضا تاجبخش و نوازندگی یاشار و ایلیار خسروی برای حمایت از زلزله زدگان آذربایجان به روی صحنه می‌رود. 

هنرمندانی هم که به دلایل گوناگون ناتوان از حمایت های این چنینی بودند حداقل با انتشار یادداشت از مردم داغدار آذربایجان خواستند که آن ها را در غم خود سهیم بدانند. این پیام ها و تسلیت ها تنها منحصر به هنرمندان داخلی نبود بلکه بزرگان موسیقی جهان نیز سعی در تسلی خاطر آسیب دیدگان داشتند. 
صدا و سیما نیز در این زمینه دست به تولید نماهنگ «آذربایجان» با آهنگسازی محمدرضا عقیلی، شعری از اسماعیل امینی با صدای نیما مسیحا زده است.

کد خبر: ۴۵۵۱۵

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.