زلزله به ۲۷۵۰ خانه هرمزگان خسارت زد/مقاوم‌ها آسیب ندیدند

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۲۷۵۰ واحد مسکونی در جریان زلزله هرمزگان دچار آسیب شده‌اند گفت: پیشنهاد پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان وام و کمک بلاعوض به مالکان خانه‌های تخریب شده را داده‌ایم اما معطل تسهیلات نماندیم و کار آواربرداری و بازسازی را آغاز کرده‌ایم؛ جودی همچنین بیان کرد: عمده خسارات به واحدهای فاقد کیفیت وارد شده و خانه‌هایی که قبلا نوسازی شده‌اند هیچ صدمه‌ای ندیدند.

زلزله به ۲۷۵۰ خانه هرمزگان خسارت زد/مقاوم‌ها آسیب ندیدند

به گزارش ممتاز نیوز، مجید جودی اظهار کرد: حدود ۳۰ روستا تحت تاثیر زمین لرزه ۶.۴ ریشتری استان هرمزگان قرار گرفتند که نیروهای بنیاد مسکن بلافاصله پس از امدادرسانی اولیه در محل حاضر شدند. در حال حاضر برآورد اولیه از خسارات به پایان رسیده است.

وی افزود: تعداد ۲۷۵۰ واحد مسکونی در اثر زلزله هرمزگان خسارت دیدند که ۲۰۰۰ واحد احداثی (تخریبی) و ۷۵۰ واحد هم تعمیری است. البته برخی واحدهای احداثی به طور کامل فرو نریخته اما چون کیفیت بالایی ندارند مقرون به صرفه نیست که آنها را بازسازی کنیم وباید مجددا احداث شوند.

جودی با بیان اینکه کار آواربرداری و تشکیل پرونده برای بازسازی واحدها شروع شده است گفت: بر اساس روال همیشگی با منابع حساب ۱۰۰ امام (ره) کار بازسازی را آغاز می‌کنیم و مردم را معطل تسهیلات نمی‌گذاریم. به محض اینکه وام از دولت به تصویب رسید کار بازسزای سرعت بیشتری می‌گیرد. طی ۴۸ ساعت گذشته ستاد را در منطقه مستقر کرده‌ایم و در حال برآورد اولیه هستیم. اولین نفرات نیز تشکیل پرونده داده‌اند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن تصریح کرد: ما مصالح را در اختیار مردم می‌گذاریم که کار ساخت را شروع کنند. از همین هفته کارهای پی‌سازی  و پی‌کنی را آغاز خواهیم کرد. در حال وارد کردن اسکلت و میلگرد به منطقه هستیم که به صورت قرضی به مردم تحویل می دهیم تا بعد از اینکه وامشان را گرفتند پول ما را بدهند.

جودی درباره تسهیلات تعیین شده برای واحدهای زلزله زده استان هرمزگان گفت: پیشنهاد ما که البته باید به تصویب دولت برسد ۱۵۰ میلیون تومان وام احداث، ۳۰ میلیون تومان وام معیشتی و اسباب و اثاثیه، و ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در سرفصلهای مختلف پرداخت شود. این سرفصلها شامل ۲۰ میلیون تومان به منظور اسکان موقت، ۲۰ میلیون تومان کمک معیشتی و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض احداث خواهد بود. یعنی به طور کلی ۲۵۰ میلیون تومان وام و بلاعوض به واحدهای احداثی پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای واحدهای تعمیری نیز ۳۰ میلیون تومان تسهیلات  و ۲۰ میلیون کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن درباره وضعیت واحدهای تخریب شده گفت: عمده واحدهایی که دچار تخریب شده‌اند از نظر کیفیت بسیار پایین بودند. مثلا تیرچوبی، دارای دیوار سنگی یا بلوک بدون سازه فولادی بودند. کسانی که قبلا با استفاده از تسهیلات اقدام به بازسازی و نوسازی واحدهای خود کرده بودند خوشبختانه واحدشان هیچگونه صدمه‌ای نددیده است.

بنابراین گزارش، ساعت ۱۵:۳۶ روز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر عمق ۱۸ کیلومتری منطقه لافت در استان هرمزگان را لرزاند و چند ثانیه پس از آن نیز زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶.۳ ریشتر همین منطقه را در عمق ۱۰ کیلومتری از زمین لرزاند. در جریان این زمین لرزه یک نفر بر اثر سقوط تیر چراغ برق کشته و تا روز ۲۵ آبان ماه تعداد مصدومان از یکصد نفر عبور کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.