زلزله کرمان در محل تلاقی ۳ گسل فعال/ ادامه پس لرزه‌ها در روزهای آینده

۱۴م آذر ،

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زلزله روز قبل کرمان، افزود: این زلزله با بزرگای ۴٫۸ در مقیاس ریشتر رخ داده بود و تا صبح امروز چندین پس لرزه داشته است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با بیان اینکه تا ساعت ۴ صبح امروز ۶ پس لرزه بیش از ۲٫۸ رخ داده است، اظهار داشت: در اطراف کانون این زلزله ۶ ایستگاه لرزه نگاری در زاهدان، کرمان، قائن، طبس، بندرعباس و اصفهان ایجاد شده است و این زلزله و پس لرزه های آن را ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ دقیقه قبل از رخداد اصلی پس لرزه ای با بزرگای ۳٫۲ رخ داده است، ادامه داد: این زلزله در ۲۴ کیلومتری شمال شرق کرمان رخ داده است که در این منطقه چندین روستای نزدیک به هم قرار گرفته است.

زارع با اشاره به گسل مسبب این زلزله توضیح داد: کانون این زلزله در پهنه تلاقی روند گسل کوهبنان با سامانه گسل گلبافت رخ داده است این منطقه کانون تلاقی ۳ گسل فعال گلبافت، نایبند و کوهبنان است.

وی با تاکید بر اینکه این کانون منطقه مهمی از نظر تکنوتیکی است که در شمال شرقی کرمان قرار گرفته است و خاطر نشان کرد: کانون این زلزله در نزدیکی پهنه رومرکزی زلزله سیرچ است که در مردادماه سال ۱۳۶۰ زلزله ای با بزرگای ۷٫۱ و زلزله اسفند ۸۳ در داهوئیه زرند با بزرگای ۶٫۵ را تجربه کرده است.

زارع یادآور شد: این منطقه به لحاظ لرزه خیزی بسیار فعال است و با توجه به جمعیت کرمان نیاز است تا در زمینه مقاوم سازی و کاهش خطرات ناشی از زلزله اقدام شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی از ادامه پس لرزه ها تا روزها و حتی ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: در صورتی که زلزله ۴٫۸ در مقیاس زلزله اصلی باشد این پس لرزه ها به سمتی می رود که بزرگای آن کمتر شود.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.