زمامداران دنیا باید حضرت علی(ع) را الگو قرار دهند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی بعد از ظهر دوشنبه در جلسه تفسیر سوره والعادیات  در جمع طلاب غیرایرانی در مدرسه حجتیه اظهار داشت: امام علی(ع) وقتی از دنیا رفتند و شهید شدند تنها ۷۰۰ درهم مال داشتند در حالی که رهبر و زمامدار کل ممالک اسلامی به جز شام بودند.

وی تاکید کرد: این شیوه زمامداری ایشان باید برای مسئولان جامعه و برای همه زمامداران دنیا الگو باشد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به تفسیر سوره والعادیات پرداخت و با توجه به آیات ابتدایی این سوره گفت: در آیات ابتدایی این سوره قرآن کریم به اسب های تندور و گرد و غباری که از آن بر می خیزد و حمله به دشمنان توسط این اسبها قسم می خورد که نشان می دهد جهاد و داشتن روحیه جهادی در اسلام بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: این آیات در شان حضرت علی(ع) نازل شده است که صبحگاهان با اسبهای تندور به دشمن حمله ور می شدند.

این مفسر قرآن اضافه کرد: در ۵ آیه اول خدا ابتدا به اسبهای تندرو سپس به آتش ایجاد شده از برخورد سم اسبان با زمین، حمله صبجگاهان سپاهیان اسلام به مشرکان و گرد و غباری که از آن برمی خیزد و بعد از قسم به این مسایل که برخی از آنها جزء اسرار نظامی اسلام است به مسئله کفران نعمت توسط برخی انسانها اشاره می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت جهاد در  اسلام بیان داشت: اگر روحیه جهاد در میان جوانان ما در جنگ تحمیلی نبود نمی‌توانستیم در مقابل صدام جنایتکار هشت سال دفاع کنیم در حالیکه بیش از ۸ کشور غربی و مهم دنیا از او حمایت و او را تامین می کردند.

آیت الله سبحانی افزود: همین روحیه جهادی بود که کشور را سالم نگه داشت و حتی یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیفتاد و قرآن هم می خواهد این روحیه در میان مردم و به خصوص جوانان کشور باشد.

وی با اشاره به وجود صفات بد و خوب در انسان گفت: انسان بر خلاف تصور برخی ذاتا پلید نیست بلکه هم صفات خوب و هم بد دارد و قرآن به هر دو ی آنها اشاره کرده است.    
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.