زمان، صافی و دور پمپ مناسب ۳ عامل موثر در دیالیز باکیفیت است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : پرستار بازنشسته بخش دیالیز با بیان اینکه زمان، صافی و دور پمپ مناسب سه فاکتور موثر در دیالیز باکیفیت است، گفت: رعایت این ۳ فاکتور برای داشتن دیالیز مناسب و رسیدن به شاخص ۱٫۳ ضروری است.

ناصر طبخی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری با بیان اینکه رسیدن به شاخص ۱٫۳ حداقل نیاز بیمار دیالیزی است، اظهار کرد: بیمار هفته ای ۳ بار و هر بار حداقل ۴ ساعت در مجموع هفته ای ۱۲ تا ۱۵ ساعت دیالیز می گردد.

وی ادامه داد: بنابراین پرستار باید حداقل ۴ ساعت در هر جلسه دیالیز کند که یکی از فاکتورهای مهم در دیالیز با کیفیت است . داشتن فیلتر و صافی مناسب بر اساس سال های دیالیز، وضعیت آزمایش ها و نوع دسترسی عروقی و فلوی خون هم از فاکتور موثر در دیالیز باکیفیت است.

پرستار بازنشسته بخش دیالیز با بیان اینکه نمی توان صافی کوچکی را برای فرد عظیم الجثه ای گذاشت، افزود: اندازه صافی باید متناسب با وضعیت بالینی و شرایط جسمانی باشد تا ضریب تصفیه صافی مناسب باشد.

طبخی با بیان اینکه در آموزش به پرستار رعایت نکات فوق ضروریست، گفت: غیر از عواملی چون زمان و صافی مناسب دور پمپ خون نیز موثر است حداقل دور پمپ برای بیماران در هر دقیقه حداقل ۴ برابر وزن بدن بیمار است.

وی با بیان اینکه این میزان دور پمپ حداقل میزان مورد نیاز است، ادامه داد: برای رسیدن به دیالیز مناسب و عدد بیشتر می توان دور پمپ را افزایش داد تا براساس صافی میزان خون بیشتری تصفیه شود.

این پرستار بازنشسته با بیان اینکه دور پمپ بسیار با صافی نامناسب می تواند از میزان اثربخشی دیالیز بکاهد، افزود: بهترین فاکتور برای کسانی که به طور مزمن دیالیز می شوند استفاده از صافی با میزان اثربخشی بسیار است و صافی با اثربخشی کم برای بیمارانی که به طور حاد دیالیز می شوند و یا به تازگی دیالیز می شوند مناسب است.

طبخی زمان، دور پمپ و صافی با میزان اثربخشی مناسب را ۳ آیتم برای دیالیز با کیفیت برشمرد و افزود: دارو درمانی و تغذیه مناسب را هم باید به دیگر موارد افزود.

وی یادآور شد: بیماران دیالیزی باید رژیم غذایی پرپروتئین با میزان کالری مناسب داشته باشند تا ضمن تحمل جلسات متعدد دیالیز به کاهش وزن دچار نشوند. 

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.