زمان برگزاری اجلاس غیرمتعهدها تهران تعطیل خواهد بود

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد اعلام کرد که تهران در طول برگزاری اجلاس غیرمتعهدها چند روز تعطیل خواهد بود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده در مورد تعداد روزهای تعطیل، تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرقانی در نشستی خبری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به حجم بالای میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس غیر متعهدها ما شاهد تعطیلی تهران در طول زمان برگزاری این اجلاس خواهیم بود؟ گفت: اصل موضوع یعنی تعطیلی تهران قطعی است و در این ارتباط تصمیم‌گیری شده که به خاطر ترافیک تهران و همچنین حجم بالای میهمانان شرکت‌کننده تدابیری در جهت تعطیلی تهران اندیشیده شده و در روزهای آینده در مورد تعداد روزهای تعطیل تصمیم‌گیری و این موضوع اعلام خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این‌که ایران برای ۱۳۸ کشور عضو اصلی و ناظر این جنبش دعوتنامه فرستاده و تاکنون ۳۱ کشور اعلام کرده‌اند که به صورت قطعی در سطح سران یعنی رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر شرکت می‌کنند، ادامه داد: تاکنون ۱۰ کشور نیز اعلام‌ کرده‌اند در سطح وزیر خارجه و چهار کشور نیز در سطح فرستاده ویژه دولت در این اجلاس شرکت می‌کنند. البته تعدادی از کشورها نیز اعلام کرده‌اند که در سطح سفرا و نمایندگان خود در تهران در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد،همچنین با اشاره به دعوت ایران از برخی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و همچنین اتحادیه عرب و … گفت: سازمان ملل به صورت رسمی اعلام کرده که آقای بان‌کی‌مون در این اجلاس شرکت خواهد کرد. در مورد اتحادیه عرب و همچنین سازمان اکو نیز هنوز به ما اعلام نکرده‌اند که در چه سطحی شرکت خواهند کرد.

فرقانی افزود: ما بعضا شاهد هستیم که تلاش‌ها و فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد، تا مانع حضور مطلوب کشورها در این اجلاس باشیم ،ولی ما مطمئن هستیم که کشورهای عضو اجلاس استقلال واقعی خود را به نمایش خواهند گذاشت و در سطح مناسب در این اجلاس شرکت می‌کنند.

وی همچنین گفت: در اینجا جا دارد که از همکاری خوب مردم تهران برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این اجلاس تشکر کنیم و انتتظار داریم که در روزهای برگزاری اجلاس با توجه به حجم بالای میهمان‌ها این همکاری‌ها افزون‌تر شود و پیشاپیش از بابت برخی از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، پوزش می‌خواهیم . مردم تهران با درک عمیقی که از اهمیت این اجلاس دارند همکاری خوبی خواهند داشت.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد افزود: محل برگزاری اجلاس در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی است و کار بازسازی و آماده‌سازی سالن در این ارتباط به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است و امیدواریم با بسیج امکانات بتوانیم به شایستگی این اجلاس را میزبانی کنیم.

فرقانی افزود: اجلاس سران به مدت دو روز در تاریخ نهم و دهم شهریور ماه و اجلاس وزرای خارجه در تاریخ هفتم و هشتم شهریور ماه برگزار می‌شود و پیش از آن نیز اجلاس کارشناسان ارشد در سطح معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو در تاریخ پنجم و ششم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین در مورد قطعنامه یا بیانیه این اجلاس نیز گفت: در جلسات کارشناسان ارشد این بیانیه که از قبل تهیه شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر نکاتی احتیاج داشته باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اضافه می‌شود سپس در اجلاس وزرای خارجه به تصویب می‌رسد و سپس در اجلاس سران مورد تایید نهایی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد افزود: ‌اجلاس سران غیرمتعهد هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و برای سه سال ایران ریاست این اجلاس را بر عهده خواهد گرفت، به مدت ۹ سال نیز عضو پروتیکای جنبش است یعنی به مدت سه سال قبل از برعهده گرفتن ریاست اجلاس، مدت سه سال در طول زمانی که ریاست جنبش را بر عهده دارد و مدت سه سال بعد از این‌که ریاست جنبش را تحویل داد.

فرقانی گفت: ریاست فعلی جنبش بر عهده مصر است و در اجلاس تهران این ریاست از مصر به تهران منتقل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد این‌که با توجه به تغییرات و تحولات صورت گرفته در مصر، کشور مصر در چه سطحی در اجلاس شرکت خواهد کرد گفت: در روز چهارشنبه هفته جاری از سوی معاون اجرایی رییس‌جمهور (بقایی) دعوتنامه آقای احمدی‌نژاد به آقای مرسی تسلیم خواهد شد و پس از تسلیم این دعوتنامه، آنها سطح حضور خود در اجلاس را مشخص خواهند کرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد، به اهمیت برگزاری این اجلاس اشاره کرد و گفت: از هجده کشور عضو ناظر نیز برای شرکت در اجلاس دعوت کرده‌ایم.

فرقانی همچنین با اشاره به دعوت از پوتین و عبدالله گل به عنوان میهمانان ویژه جهت شرکت در اجلاس در پاسخ به این سوال که آیا این دو به تهران خواهند آمد؟ گفت: من نگفته‌ام که آنها حتما می‌آیند، بلکه اعلام کرده‌ایم از آنها به عنوان میهمانان ویژه دعوت کرده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی همچنین با تاکید مجدد مبنی بر این‌که همه اعضا برای شرکت در اجلاس دعوت شده‌اند و در این اجلاس شرکت می‌کنند، ولی سطح مشارکت آنها متفاوت خواهد بود، در پاسخ به این سوال که تعداد میهمانان شرکت‌کننده در این اجلاس چند نفر خواهند بود؟ گفت: ‌در حال حاضر نمی‌توانم در مورد تعداد میهمانان تخمینی بزنم، ولی پیش‌بینی می‌کنم که شاهد حضور حدود شش هزار نفر که شامل کشورهای عضو، ناظر و گروه‌های خبری هستند، خواهیم بود.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد با بیان این‌که تعداد اعضای هیات‌های شرکت‌کننده در اجلاس با هم متفاوت است، گفت: مثلا نخست‌وزیر هند اعلام کرده که هیات وی حدود ۲۵۰ نفر است.

فرقانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بشار اسد در این اجلاس شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: دعوتنامه برای بشار اسد نیز ارسال شده، ولی هنوز در مورد آمدن یا نیامدن اعلام نظری نکرده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که عربستان در چه سطحی در این اجلاس شرکت می‌کند و آیا ارتباطی بین این اجلاس و اجلاس فوق‌العاده سازمان‌ همکاری‌های اسلامی که در جده برگزار خواهد شد، می‌توان از نظر سطح مشارکت دو کشور در هر یک از این کشورها برقرار کرد، گفت: کشور عربستان برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است، ولی سطح مشارکت خود را اعلام نکرده است که قطعا در مدت باقیمانده این موضوع را اعلام می‌کند.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد، گفت: در مورد موضوعی که شما اشاره کردید، نمی‌توان ارتباطی برقرار کرد.

فرقانی همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های جانبی در زمان برگزاری این اجلاس در زمینه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:‌ برخی از هیات‌ها همچنین درخواست کرده‌اند که از جاهای دیگر ایران غیر از تهران بازدید داشته باشند.

وی افزود: ‌در حاشیه برگزاری این اجلاس، نمایشگاه‌های فرهنگی جهت آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ ایران نیز برگزار خواهد شد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد ، همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که در حال حاضر در فلسطین شاهد دو دولت هستیم، یعنی دولت رام‌الله و همچنین دولت غزه و ایران از کدام دولت برای حضور در اجلاس دعوت کرده است،‌گفت: بر اساس اصل میزبانی چون اجلاس در سطح سران برگزار می‌شود ما از بالاترین سطح مقامات کشورها برای شرکت در اجلاس دعوت کرده‌ایم با رعایت تمام جوانب و در مورد فلسطین نیز از آقای محمود عباس رییس تشکیلات فلسطین برای حضور در اجلاس دعوت کرده‌ایم.

فرقانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وی در این اجلاس شرکت خواهد کرد یا خیر؟‌ گفت: هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که در چه سطحی شرکت می‌کنند، ولی خبرهایی داشته‌ایم مبنی بر این‌که در بالاترین سطح شرکت می‌کنند، ولی همان‌طور که گفتم هنوز چیزی رسمی نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما اعلام کردید که از محمود عباس برای حضور در این اجلاس دعوت کرده‌اید در صورتی که چندین پیش اسماعیل هنیه به عنوان نخست‌وزیر فلسطین به تهران سفر کرد و شما از آن استقبال رسمی کردید، آیا تناقضی در این موضوع وجود ندارد؟ گفت: تناقضی نیست؛ چرا که جناب آقای هنیه رییس دولت هستند و برای ما محترم هستند و به عنوان نخست‌وزیر قانونی فلسطین به ایران سفر کرده‌اند، اما رییس حکومت فلسطین محمود عباس است و سفیر دولت فلسطین در ایران نیز فرستاده محمود عباس است.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد با تشکر از رسانه‌ها در پوشش اخبار این اجلاس و با بیان این‌که برخی از رسانه‌های خارجی متاسفانه اطلاعات نادرستی در مورد این اجلاس منتشر می‌کنند، به افتتاح خبرگزاری این اجلاس نیز اشاره کرد و گفت: آخرین اخبار این اجلاس را شما می‌توانید در سایت خبرگزاری اجلاس که چند روز پیش افتتاح شد مشاهده کنید.

فرقانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سخنران افتتاحیه این اجلاس به مانند اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی، مقام معظم رهبری خواهد بود یا نه؟ گفت: برنامه‌ریزی‌ها در این ارتباط در دست اقدام است و انشاءالله در این اجلاس از بیانات پرمحتوای مقام معظم رهبری استفاده خواهیم کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.