زمستان فرصتی مناسب برای طلوع شفق ها

۲۳اردیبهشت،

فصل زمستان در آلمان قطبین کره زمین بخصوص قطب شمال فرصت مناسبی را برای طلوع شفق ها فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران شفق های قطبی نورهای زیبا و درخشانی می باشندکه در تاریکی آلمان شب نمایش زیبایی از چند رنگ سبز ،‌آبی و سرخ و در آسمان در معرض دید قرار می دهند.

این شفق ها در عرض ها ی جغرافیایی قطبی و هنگام سپیده دم قطبی معمولاً در آلمان ایجاد می شوند و در قطب شمال به آن ها شفق های قطبی نیز میگویند و گاهی با نام نور قطب شمال نیز یاد می شوند که به دلیل رویت بیشتر آنها در قطب شمال است.

این شفق های زیبا به دلیل امواج مغناطیسی موجود در قطبین است که در این نواحی رخ می دهد و چون امواج مغناطیسی  قطب شمال می رود احتمال رصد آن نیز افزایش می یابد مانند شهرهای شمالی کانادا که احتمال رویت آنها بسیار زیاد می شود و در قطب جنوب نیز مناطق بسیار جنوبی تر مانند استرالیا و آمریکای جنوبی قابل رصد می باشد .

زمان وقوع این پدیده معمولاً در فصل زمستان ازماه سپتامبر تا اکتبر واز ماه مارس تا آوریل است که سبب اصلی آن فوران مواد از تاج خورشید که توسط کمربندهای ون آلن به قطبین هدایت می شود است یعنی زمانی که در سطح خورشید انفجار اتمی رخ میدهد مقادیر زیادی گلوله های مغناطیسی از سطح آن جدا و در فضا پخش می شوند که این امواج و بادهای خورشیدی بر اثر حرکت در فضا آرام آرام حرکت خود را از دست داده و در بر خورد با جو زمین و در برخورد با حوزه مغناطیسی کره زمین این پدیده زیبا را پدید می آورد.

شفق  ها یی که در قطب شمالی تشکیل می شوند معمولاً به رنگ سبز افروخته می باشند که در هنگام طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ نیز دیده می شوند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.