زنان؛ مروارید انقلاب بحرین

زن بحرینی در برنامه‌ی مبارزاتی خود، مبارزه با ظلم را که مقدسات، اعتقادات، جان، مال و ناموس مردم را هدف قرار داده، در دستور کار دارد. زن بحرینی در سازماندهی تظاهرات به انتظار مردان نمی‌نشیند و برای شرکت در مرکز میدان حضور می‌یابد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، متن زیر، حاصل گفت‌و‌گوی اختصاصی «برهان» با یک فعال برجسته‌ی بحرینی در خصوص نقش زنان در انقلاب این کشور است. طبق روال معمول، وقتی از او پرسیدیم: «با توجه به شرایط حاکم بر بحرین، اجازه‌ی انتشار نام و عکس شما را داریم؟» نه، پاسخ ما شد. «ام محمد»، نام مستعاری است که وی در انتهای این مصاحبه‌ی کوتاه، به ما پیشنهاد کرد.


نقش زنان بحرینی در تظاهرات برضد رژیم آل‌خلیفه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


هر کسی که مسائل بحرین را پیگیری می‌کند، با نگاهی گذرا می‌تواند میزان و قدرت حضور زنان را در تظاهرات به طور خاص و در جریان‌های سیاسی به طور عام، مشاهده کند. همچنین زن بحرینی در سازماندهی تظاهرات به انتظار مردان نمی‌نشیند و حتی در دهه‌ی ۹۰ هم شاهد آن بودیم که زن بحرینی در تظاهراتی که در دانشگاه و خیابان‌ها شکل می‌گرفت، حضور داشت و امروز هم در میدان لؤلؤ بدون اینکه کسی از مخالفان او را دعوت کند، برای شرکت در تظاهرات از خانه خارج می‌شود و در مرکز پایتخت حضور می‌یابد.


نقش زنان با حضور رده‌های سنی مختلف قوت می‌گیرد، مادر به عنوان رهبر، در پایتخت و برخی روستاها حضور فعال دارد و دختران جوان که تعدادشان بیشتر است، پشت سر مادران حرکت می‌کنند. این نقش آنگاه قوی‌تر بروز می‌یابد که زنان با حفظ موازین شرعی و پایبندی به اصول اسلامی در این حرکت‌ها شرکت می‌کنند.


به نظر بنده، یکی دیگر از مسائلی که به نقش زنان در این عرصه قوت بخشیده، فتوایی بوده است که آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم»، این رهبر فقیه صادر کرد. بر اساس این فتوا، حمایت از زنان که حکومت به آن توجهی نداشت، تضمین شد. این فتوا و پیامدهای ناگواری که در پی آن برای عناصر مزدور به وجود می‌آمد، سبب گردید تا حکومت به زنان تعرض نکند.


آیا فعالیت‌های زنان بحرینی به شکل سازماندهی شده است؟


به طور کلی نمی‌توان فعالیت‌های انقلابی را مانند فعالیت‌های سازمان‌ها و احزاب، سازماندهی کرد مگر اینکه وقت و تجربه‌ی کافی به دست آید؛
اما زن بحرینی به صورت خودجوش با کمک گرفتن از چند مؤلفه توانسته است که به سازماندهی فعالیت‌های خود بپردازد که از جمله‌ی این مؤلفه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱٫ آگاهی رو به رشد که از رهگذر مکتب اسلام ناب محمدی به دست آمده است و زن در سایه‌ی آن به سر می‌برد؛


۲٫ پیگیری جنبش‌های سیاسی انقلاب در همه‌ی مناطق از راه تکنولوژی جدید؛


۳٫ از راه تأسیس مجموعه‌های مخالفین و سازماندهی داخلی.

 هدف زنان از شرکت در انقلاب بحرین چیست؟


زن بحرینی به دنبال همان اهدافی است که مردان در پی آن هستند و در رسالتی که بر دوش دارند، تفاوتی بین آن‌ها نیست. زن بحرینی بر این عقیده است که هدف مورد نظرش تحقق عدالت و کرامت برای ملت بحرین است. ملتی که ده‌ها سال به دنبال حقوق خود از حکومتی است که بیش از دو قرن بر ثروت‌های کشور چنبره زده است و مردمان خود را از ابتدایی‌ترین حقوقشان برای یک زندگی آبرومندانه محروم می‌سازد.
 

همچنین زن بحرینی در برنامه‌ی مبارزاتی خود، مبارزه با انواع ظلم را که مقدسات، اعتقادات، جان، مال و ناموس مردم را هدف قرار داده، در دستور کار دارد. برخی بر این باور هستند که زنان بحرینی با مشارکت در جریان انقلاب سعی دارند تا حضور خود را مسجل کنند و به حقوق زن که جریان‌های فمینیستی در سراسر عالم به دنبال آن هستند، دست یابند. اما به نظر بنده خواسته‌های زن بحرینی متمرکز بر اهداف والایی می‌باشد. اهدافی که عامل ضمانتی برای جامعه – چه مرد و چه زن – و ضامن کرامت و عدالت در سایه‌ی سیستم حکومتی که به دنبال عدالت الهی موعود برای بشریت است، می‌باشد.


وضعیت حقوقی زن در بحرین چگونه است؟


وضعیت حقوقی زن بحرینی به خاطر نبودن حکومت اسلامی با نقصان‌های زیادی روبه‌روست. از سوی دیگر، جهانی شدن نیز به این وضعیت نابسامان دامن می‌زند. جهانی شدن با سیستم‌های حکومتی استکباری سلطه‌گر به دنبال ایجاد قوانینی است که در کشورهای غربی، بعد از فروپاشی اخلاقی منجر به فروپاشی اقتصادی شود. این مسئله یک خطر بسیار جدّی برای جوامع اسلامی ما به شمار می‌رود.

زن مسلمان بحرینی، در مقابل تلاش‌های دروغینی که با ادعای حقوق زن و به نام قانون احکام خانواده یا قانون وضعیت فردی صورت می‌گیرد، می‌ایستد. این تلاش‌ها فقط برای سوق دادن جامعه‌ی مسلمان به سمت بی‌دینی و حاکم کردن نظام حقوقی غرب در نهادهای قانون‌گذار است که معمولاً مردم آن‌ها را انتخاب می‌کنند.


آیا زنان مخالف بحرینی با زنان انقلابی در سایر کشورها ارتباط دارند؟


علی‌رغم اینکه، نشانه‌های این روابط آشکار نیست اما بنده با قاطعیت می‌گویم که این رابطه در بین نخبگان زن و نخبگان سیاسی وجود دارد. زن بحرینی برای ایفای نقش خود به صورت کامل و بهره بردن از تجارب دیگران همیشه به روابط قوی‌تری نیاز دارد.


تأثیر انقلاب بحرین بر وضعیت آینده‌ی زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


این انقلاب، مسئله‌ی جدیدی را که طی سال‌های گذشته با کارهای جهادی و سیاسی برای زن بحرینی محقق نبود، رقم زد. به گونه‌ای که فعالیت‌های زن بحرینی، رسانه‌ای شد. چیزی که باعث گردید تا خود را بیشتر بشناسد و به توانایی‌های خود بیشتر اعتماد پیدا کند و همچنین باعث شد تا پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. به خصوص اینکه می‌توان این پیشرفت را در عرصه‌های سیاسی و تلاش برای ایجاد پایگاه‌های رهبری زنان در سطح ملی ملاحظه کرد. زن بحرینی با این حضور فعال خود آینده‌ای درخشان و کار جدّی را برای زن تضمین می‌کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.