زنانی که بدون اطلاع به عقد درمی‌آیند!

۲۴ام بهمن ،

یک نماینده زن عضو مجلس عربستان، با انتقاد شدید از وضعیت زنان کشورش، گفت: زنان عربستانی حتی اگر به وزارت برسند، نمی توانند “گذرنامه” بگیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از العالم، هیا المنیع در گفتگو با روزنامه الوطن عربستان تاکید کرد: در عصر اینترنت، دختران عربستان بدون آن که خود بدانند، به عقد مردان در می آیند و حتی بعضی عاقدان بدون حضور در دادگستری، خطبه عقد را در خانه جاری می نمایند.

المنیع افزود: زنان مطلقه در عربستان از هیچ حقوقی در زمینه حضانت فرزندان و نفقه برخوردار نیستند؛ احکام قاضی اگر به نفعشان باشد، اجرا نمی شود و حتی اگر دارای مدرک و تجربه مساوی با همکارانشان باشند، در زمینه حقوق و رتبه اداری با آنها یکسان نیستند.  

به گفته وی، در عربستان قانونی برای حمایت از زن در خانواده و در برابر تعدی همسر وجود ندارد و قانون حمایت اجتماعی از زن در برابر خشونت، هنوز مبهم است.

المنیع یادآور شد: زنان عربستان خواستار رسیدن به حقوق خود در زمینه اشتغال می باشند. آنها به تنهایی حتی قادر به خرید و فروش خودرو یا ملک نیستند. زنان، دستیابی به حقوق و وظایف شهروندی بر اساس دین اسلام – و نه آداب و رسوم اجتماعی – را خواستارند.

نماینده پارلمان عربستان افزود: حقوق شرعی و قانونی زنان از سوی مردان رعایت نمی شود، چون هنوز عده ای زن را جزء اموال خود می دانند.

المنیع گفت: پرونده جوانان، بیکاری و حقوق زن از مهمترین اولویت های نشستهای مجلس شورای عربستان است.

به تازگی و با انتصاب از سوی پادشاه، سی زن به عضویت مجلس درآمده اند.

“جمیله کعکی” مربی تربیتی نیز در این باره گفت: جامعه عربستان به زن به عنوان موجودی ضعیف و بی هدف می نگرد. این جامعه باید دین اسلام را به عنوان دین آزادی و انسانیت “درک” کند.

فعالان حقوق بشر عربستان می گویند، هر گونه تلاش زنان عربستان به منظور گذر از موانع و حرکت به سوی پیشرفت همسو با سایر زنان جهان عرب و جهان اسلام، با مشکلات جدی روبرو می گردد و این موانع بیش از آنکه مبتنی بر احکام شرعی و فقهی باشد، بر آداب و رسوم و عرف اجتماعی مبتنی می باشند.

بر اساس آمار منتشره از سوی همایش “خشونت خانوادگی” که ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ در جده برگزار شد، تعداد موارد ثبت شدۀ فرار دختران به خاطر خشونت در عربستان، در سال قبل به ۱۴۰۰ مورد رسید.

نرخ بیکاری زنان عربستان بیش از سی درصد و میانگین حقوق ماهیانه آنها ۳۹۰۰ ریال می باشد، در حالی که همین رقم برای زنان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ۸۷۰۰ ریال و زنان اروپایی ۱۵۰۰۰ ریال است.

زنان در عربستان همچنان از رانندگی محرومند و در صورت تلاش برای خروج از کشور، از طریق سامانه الکترونیکی تازهی که در مبادی مرزی این کشور نصب شده است، فورا به خانواده های آنها اطلاع داده می گردد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.