زنان بیشتر به درد آرنج تنیس بازان مبتلا می شوند

ˈافشین رهبریˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : آرنج تنیس بازان نام عارضه ای است که به شکل درد در ناحیه آرنج بروز می کند و بر خلاف نام آن به هیچ وجه اختصاص به تنیس بازان ندارد و فقط به دلیل اینکه نخستین بار در ورزشکارانی که ورزش های راکتی و تنیس بازی دیده شده به این نام شناخته شده است.

وی اظها رداشت : این بیماری در تمام افراد می تواند دیده شود و کسانی که در مشاغل خود از مچ دست خود بیشتر کار می کشند مانند زنانی که در کارهای خانه به طور روزانه فعالیت می کنند و یا برخی دیگر از مشاغل مانند نقاشی ساختمان، لوله کشی، نجاری، تعمیرکار اتومبیل، آشپزی و قصابی شایع تر است و احتمال این آسیب وجود دارد.

رهبری خاطر نشان کرد :با وجود اینکه درد در ناحیه آرنج است ولی فعالیت های که بر روی مچ دست متمرکز هستند باعث بدتر شدن آن می شوندو نه حرکات خود آرنج .

این فیزیوتراپیست اضافه کرد : درد اغلب در موارد حاد به صورت یک نقطه در ناحیه بیرونی و پستی آرنج است که به لمس حساس بوده و با حرکت مچ دست به طرف بالا بدتر می شود و در موارد مزمن و با فشار زیاد و انجام کار سنگین ممکن است به طرف بالا (شانه ) و پایین (مچ دست ) منتشر شود.

وی با اشاره به نحوه درمان این بیماری اظهار داشت : اگر برای درمان به موقع اقدام شود نتیجه آن معمولا سریع و بسیار خوب است ولی در موارد مزمن درمان آن طولانی خواهد بود.

رهبری گفت : درمان ابتدا شامل کم کردن فشار کاری یعنی محدود کردن حرکات تکراری در ناحیه مچ است و استفاده از آرنج بندبرای کم کردن فشار به تاندودن عضله درگیر می توان کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه نحوه صحیح بستن و مدت زمان استفاده از آرنج بند بایستی توسط پزشک متخصص و یا فیزیوتراپیست آموزش داده شود و استفاده از داروهای ضد التهابی به مدت محدود در درمان بیماری موثر است .

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در برخی موارد درمان های فوق رضایت بخش در پی نداشته باشد تزریق کورتون در محل آسیب می تواند بسیار موثر باشد که البته این اقدام باید توسط پزشک متخصص و به صورت دقیق انجام شود .

به گفته وی پس از یکبار تزریق این درد ها تا حدودی کاسته می شود و در غیر این صورت تکرار تزریق فقط یکبار دیگر می تواند کمک کننده باشد .

وی افزود : بیماران پس از تزریق کورتون تا سه روز بی حرکتی نسبی ضروری است و تا دو هفته نیز از انجام کارهای سنگین در ناحیه مچ و آرنج باید خوداری کنند.

علمی **۱۳۵۴**۱۵۴۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.