زندگی دیجیتال شما چه اندازه قابل هک است

جام جم آنلاین: طی ماه‌های گذشته مساله‌ای که کارشناسان دنیای وب را نگران کرده است اطلاعات عظیم از دست رفته از طریق هک نیست بلکه وحشتناک‌ترین رخداد این مدت روش‌هایی بود که هکرها از آنها استفاده می‌کردند تا به حساب‌های دیجیتال کاربران نفوذ کنند.

ولی اگر یک هکر بخواهد زندگی شما را خراب کند رسیدن به این هدف شوم چه میزان برای او مشکل خواهد بود؟ پاسخ این است که بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید!

آیا شما یک هدف ساده هستید؟

طبق آماری که اخیرا منتشر شده است بسیاری از کاربران اینترنت نگران این مساله هستند که اطلاعات شخصی آنها بدون کسب اجازه از خودشان به‌صورت آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد و بیش از نیمی از کاربران نیز نگران آسیب‌پذیری خود در مقابل هک شدن هستند البته این مساله باید مورد توجه قرار گیرد چرا که آنها بیشتر از چیزی که فکر می‌کنند اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند.

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی، پیشینه‌های عمومی و نقص‌های امنیتی، بسیار شایع هستند، حجم عظیمی از اطلاعات در اینترنت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

هر بخشی از اطلاعات به قطعه‌ای از یک پازل تبدیل می‌شود. ما همه‌ چیز را در یکجا قرار نمی‌دهیم بلکه آنها می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند.

برای مثال ممکن است شما تاریخ تولد خود را به‌صورت کامل در یک شبکه اجتماعی قرار ندهید ولی برای یک شخص اصلا مشکل نخواهد بود که سال فارغ‌التحصیلی شما را به دست آورد.

بسادگی از خود محافظت کنید

اگر به هر دلیلی از اینترنت استفاده می‌کنید (ارسال ایمیل، آپلود تصاویر، ورود به شبکه‌های اجتماعی، خرید و…) پروفایل آنلاین شما در میان اطلاعات فراوان غوطه‌ور خواهد بود و حتی اگر مدت زیادی آنلاین نباشید، ذره‌های اطلاعات شخصی شما برای مشاهده آنلاین و از طریق پیشینه‌هایی که به‌طور عمومی قرار داده شده‌اند در دسترس خواهند بود و کسی که بخواهد می‌تواند آنها را براحتی در اختیار بگیرد.

ممکن است بدانید که یک رمز عبور معمولی پنج حرفی بسادگی هک می‌شود و شاید بخواهید به رمزی اتکا کنید که نفوذپذیری کمتری داشته باشد ولی شاید زمان یا ظرفیت کافی برای به‌یادسپاری مجموعه‌ای پیچیده از اعداد و حروف نداشته باشید بنابراین چند راه امنیتی سریع و ساده وجود دارد که قابلیت هک شدن شما را کاهش می‌دهد.

خودتان را جستجو کنید

قبل از آن‌که هرگونه نگرانی به خود راه دهید یک ایده خوب برای دانستن این‌که چه مقدار اطلاعات درباره شما در اینترنت وجود دارد در مقابل شماست و آن این است که خودتان را جستجو کنید.

نام خود را همراه با کلمات کلیدی مرتبط (مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و …) در یک موتور جستجو تایپ کنید.

ببینید چه‌چیزی پیدا می‌کنید و به آنها به‌گونه‌ای بنگرید که یک هکر نگاه می‌کند. آیا اطلاعات کافی برای کسی که بخواهد آنها را در کنار یکدیگر قرار دهد وجود دارد؟ اگر وجود داشته باشد باید گام‌هایی برای بالا بردن امنیت شخصی خود بردارید.

استفاده از عبارات به‌جای رمز عبور

رمز عبور یک موضوع امنیتی است. بهترین رمز عبور ترکیب‌هایی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص هستند که توسط کامپیوتر تولید می‌شود.

متاسفانه حفظ کردن این رشته‌های ترکیبی برای بیشتر کاربران کاری بسیار سخت است ولی از آنجایی که بیشتر رمزهای عبور به‌وسیله روش‌های آزمون و خطا (روش‌هایی که در آنها یک کامپیوتر تمام ترکیب‌های کاراکتری ممکن را امتحان می‌کند) هک می‌شود، رمزهای طولانی‌تر امن‌تر خواهند بود چرا که زمان بیشتری برای کشف آنها مورد نیاز است.

برای مثال یک پردازشگر چهار هسته‌ای تنها چند ساعت برای شکستن یک رمز پنج حرفی زمان نیاز دارد ولی برای به‌دست آوردن یک رمز هفت حرفی این زمان به بیش از ۱۰ روز افزایش پیدا می‌کند.

به‌روز بمانید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ورود مزاحمین به کامپیوترتان این است که اطمینان حاصل کنید همواره آخرین نسخه برنامه‌های کاربردی (از جمله آنتی‌ویروس) را در سیستم خود اجرا می‌کنید.

بدافزارهایی که به‌وسیله کلیک روی لینک‌های آلوده خودبه‌خود دانلود می‌شوند اغلب از اشتباه‌های شناخته‌شده در نرم‌افزارها سوءاستفاده می‌کنند. هرچه نسخه‌های نرم‌افزارها به‌روزتر باشند این اشتباه‌ها نیز معمولا در آنها کمتر یافت می‌شود.

اولویت‌بندی حساب‌ها

ممکن است قادر نباشید عبارات پیچیده مختلفی را برای هر حساب خود به‌ یاد بسپارید البته هیچ مشکلی وجود ندارند چرا که بسیاری از کاربران همانند شما وجود دارد.

برخی از افراد ممکن است تا بیش از صد حساب داشته باشند ولی همه آنها مهم نیستند بنابراین به‌جای قرار دادن رمزهای عبور متفاوت برای هر حساب، تنها برای حساب‌های مهم (نظیر حساب‌های ایمیل، حساب‌های بانکی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و دیگر حساب‌هایی که اطلاعات حساس را در خود دارند) رمزهای یکتا ایجاد کنید.

برای حساب‌هایی که از اهمیت کمتری برخوردار است می‌توانید از رمزهای یکسان و ساده‌تر استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک آدرس ایمیل ثانویه برای حساب‌هایی که اهمیت چندانی ندارد ایجاد کنید.

این آدرس ایمیل می‌تواند برای پیغام‌های روزانه، مسابقات و خبرنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر یکی از حساب‌های ثانویه شما از دست رفت هکرها آدرس ایمیل یا رمزهای عبور واقعی شما را در اختیار نخواهند داشت.

از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید

درست است که مدیران رمز عبور کمی به تنظیمات احتیاج دارند ولی اگر نگران یکپارچگی رمزهای عبور یا عبارات مورد استفاده هستید کاملا ارزش استفاده را خواهد داشت.

مدیران رمز عبور مانند Dashlane، ۱Password و LastPass نه تنها تمام رمزهای عبور شما را در یک برنامه رمزگذاری شده کم‌حجم ذخیره می‌کنند بلکه همچنین می‌توانید رمزهای امنی ایجاد کنید که توسط کامپیوتر تولید می‌شود؛ رمزهایی که شاید حتی با شکل آن آشنا نباشید البته رمزهای ذخیره شده به‌وسیله یک رمز عبور مدیر محافظت می‌شود.

در انتخاب یک مدیر رمز عبور مهم است نرم‌افزاری را انتخاب کنید که با تمام دستگاه‌هایتان از جمله تلفن و تبلت شما سازگار باشد.

برنامه‌های مدیر رمز عبور که در بالا اشاره شد با ویندوز، Mac OS X، iOS و آندروید سازگار است و LastPass توانایی همگامی با لینوکس، بلک‌بری، ویندوزفون، WebOS و سیمبیان را نیز داراست.

این مدیران رمز عبور می‌توانند داده‌های فرمت‌بندی شده را نیز ذخیره کنند، بنابراین نیازی ندارید اطلاعات کارت اعتباری خود را در وب رها کنید.

حتی یک امنیت کوچک نیز اهمیت دارد

انجام کوچک‌ترین اقدامات امنیتی به فرار کردن از دست یک خرس تشبیه شده است؛ شما نیاز ندارید که سریع‌تر از خرس بدوید، بلکه تنها کافی‌است از دوست خود سریع‌تر باشید! هکرها افراد باهوش و در عین حال کمی هم تنبل هستند بنابراین اگر به هدفی تبدیل شوید که دسترسی به آن کمی سخت باشد یک هکر معمولا تسلیم شما خواهد شد بنابراین برداشتن گام‌های امنیتی هرچند بسیار کوچک مانند ایجاد یک رمز عبور هشت حرفی به‌جای یک رمز پنج حرفی می‌تواند از اطلاعات شخصی و حیاتی شما محافظت کند.

این اقدامات حداقل کاری که انجام می‌دهد این است که هکرها را برای رفتن به در بعدی متقاعد می‌کند. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدحسین کردونی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.