زنگ خطر فرونشست زمین به گوش کسی نرسید/ نشست زمین سالانه ۳۶ سانتی متر دشت های تهران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

براساس گزارشات رسمی سالانه دو متر سطح آبهای زیرزمینی ۶۰ دشت اصلی در مرکز ایران افت می کند و ما تنها لکه های این بحران را می بینیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تابستان امسال بسیاری از استانهای کشور با بی آبی دست و پنجه نرم کردند و ازمرزهای قرمز تنش هم گذشتند و چاره ی گذر از بحران آبی آنها در کنار صرفه جویی و مدیریت مصرف حفرچاه و برداشت از سفره های زیر زمینی عنوان شد سفره های زیرزمینی که سالهاست با وجود چاههای مجاز وغیر مجاز خشک تر می شود.در این میان انچه که مسلم است بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و مخصوصا حفر چاه های غیر مجاز است که نه تنها مشکل کم آبی کشور را تشدید کرده، بلکه عواقبی نظیر فرو نشست دشت‌ها و آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی را نیز با خود به همراه داشته است.

آمارها نشان می دهد که درکشورمان  ۵۶۰ هزار حلقه چاه مجاز و نزدیک به ۱۷۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز ثبت شده است که متأسفانه هر روز بر تعداد این چاه‌های غیرمجاز نیز افزوده می‌شود و مطمئنا آمارهای گفته شده در مورد چاههای غیر مجاز دقیق نیست و پدیده ی ظهور قارچ گونه آنها در کنار بحران آبی و الگوی کشت نامناسب فرونشست زمین را تشدید خواهد کرد، واقعیتی که در حال حاضر برخی از استانهای کشور از جمله پایتخت درگیر آن هستند.

پیش از این محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در باره ی فرو نشست زمین در رسانه ها اینطور گفته بود که در اتحادیه اروپا برای نشست سالانه چهار میلیمتر خاک کمیته بحران تشکیل می دهند اما در جنوب تهران در دشت معین آباد ورامین سالانه  ۳۶ سانتیمتر پدیده فرونشست زمین رخ می دهد اما آب از آب تکان نمی خورد و صدای کسی درنمی آید،امروز مرگ تهران جلوی چشم ماست و موضوع فراتر از بحران است.

قائم مقام وزیر نیرو نیز درباره فرو نشست دشتهای تهران گفت:  دشت های تهران فرو نشست دارند اما میزان دقیق آن را نمی دانم

براساس گزارشات رسمی سالانه دو متر سطح آبهای زیرزمینی ۶۰ دشت اصلی در مرکز ایران افت می کند و ما تنها لکه های این بحران را می بینیم .

در این شرایط است که با افتخار اعلام می کنیم که چندین هزار تن برنج  در استانی کویری تولید کرده ایم در حالی که برای تولید یک تن برنج باید چند صد متر مکعب آب شیرین مصرف شود.

بحران فرونشست زمین در استانهای مختلف به حدی رسیده که اینبار زنگ نگرانی ها برای فرونشست ها خورده است.

شاید روزی تنها راه نجات برخی از دشتهای کشوربازگرداندن آب به لایه های زیرین زمین بود اما این روزها در برخی دشت هاحتی بازگرداندن حق آبه هم تاثیری در فرونشست ها ندارد.
انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.