سابقه دانشگاهی وزرای پیشنهادی دکتر روحانی

فروردین ۱۴۰۳

با قطعی شدن ترکیب اصلی کابینه پیشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی، پیشینه دانشگاهی این اشخاص مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ۳ نفر دارای تحصیلات حوزوی، ۷ نفر دارای مدرک مهندسی و ۶ نفر دارای مدارک مرتبط با علوم انسانی از دانشگاههای داخل و خارج از کشور می باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از مهر، وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عصر روز قبل توسط حسن روحانی در مراسم تحلیف به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

این گزارش به بررسی سوابق علمی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم می پردازد.

محمد جواد ظریف(امور خارجه): ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و لیسانس و فوق لیسانس روابط بین الملل در ۱۹۸۱و ۱۹۸۲از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو گرفت. پس از گذراندن آزمون جامع دکترایش در ۱۳۶۴، اداره مهاجرت ایالات متحده، روادید او را باطل کرد.

ظریف پس از آن در نمایندگی ایران در نیویورک مشغول شد و سه سال بعد از راه دور تحصیلات خود را تکمیل کرد و دکترای حقوق و روابط بین الملل در ۱۹۸۸از دانشگاه دنور دریافت کرد.

وی کارشناسی روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو را از سال ۱۳۵۶تا ۱۳۶۰، کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو را از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲، کارشناسی ارشد مطالعات بین المللی دانشگاه دنور را از سال ۱۳۶۲تا ۱۳۶۳ و دکتری مطالعات بین المللی دانشگاه دنور را از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ دریافت کرد.

محمد علی نجفی(آموزش و پرورش): عضو هیأت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.

علی جنتی(فرهنگ و ارشاد اسلامی): جنتی پس از گذراندن دوران متوسطه و دبیرستان با آغاز به کار مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) که بنیانگذاران آن شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم بودند، تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و به مدت ۱۰ سال از محضر استادان بزرگ حوزه در زمینه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول بهره گرفت و پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری قمی گذراند.

حجت الاسلام سید محمود علوی(اطلاعات): همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی پرداخته، دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با احراز رتبه اول گذرانده، کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸٫۹۶ طی نموده و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه عالی به پایان رسانده است.

پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیأت علمی دانشکده صدا و سیما در آمده و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخته و طی چند سال به عنوان استاد نمونه و ممتاز دانشکده صدا و سیما شناخته شده است.

بیژن نامدار زنگنه(نفت): زنگنه در سال ۱۳۵۰ به رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی راه و ساختمان با کسب رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد؛ وی از سال ۱۳۵۶به عضویت هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درآمده و به تدریس در این دانشگاه پرداخت و در سال ۱۳۸۵در همین سمت بازنشسته شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی(کشور): دارای مدرک دکتری جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی ازسال ۱۳۸۲تاکنون در دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول به کار شده است.

علی طیب‌نیا(اقتصاد و دارایی): گزینه حسن روحانی برای پست وزارت اقتصاد و دارایی پس از دریافت مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد نظری در سال‎های ۱۳۶۴و ۱۳۶۷بلافاصله در سال ۱۳۷۲ دکتری تخصصی خود را با موضوع رساله “تورم ساختاری در ایران” از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گرفت و پس از عضویت در هیأت علمی ‎‏گروه اقتصاد اجتماعی همان دانشکده به تدریس مشغول شد. 

حمید چیت‌چیان(نیرو): چیت چیان مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۶۴، کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۷۴، کاارشناسی ارشد در رشته مدیریت از مرکز آموزش مدیریت دولتی در سال ۱۳۷۶ و مدرک دانشوری مهندسی صنایع را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۴ اخذ کرده است.

وی همچنین عضویت در هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند، عضویت در هیأت علمی پژوهشگاه نیرو،‌ عضویت در هیأت امنای دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز، عضویت در هیأت امنای دانشگاه تربیت معلم آذربایجان شرقی، عضویت در هیأت امنای دانشگاه جامع علمی – کاربردی، عضویت در هیأت امنای پژوهشگاه نیرو،‌ عضویت در هیأت مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران و عضویت در شورای مرکز رشد فناوری‌های دانشگاه صنعت امیرکبیر از سوابق علمی گزینه احتمالی تصدی پست وزارت نیروی دولت یازدهم است.

حسین دهقان(دفاع): وی لیسانس و فوق لیسانس مهندسی متالورژی خود را از دانشگاه تهران و سپس از همین دانشگاه دکتری مدیریت دولتی دریافت کرد.

وی در حوزه های اصول و مبانی مدیریت، نظریه های نوین مدیریتی، سازماندهی، برنامه ریزی راهبردی رفتار سازمانی، سیاست دفاعی و در دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می کند.

محمدرضا نعمت زاده(صنعت، معدن، تجارت): تحصیلات دانشگاهی را به سبب رشته‌ای که علاقه‌مند بود (مهندسی محیط زیست)‌ در آمریکا گذراند و از دانشگاه برکلی لیسانس گرفت. یک مقدار از فوق‌لیسانس را هم در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه کالیفرنیا خواند ولی سال آخر بود که به ایران برگشت و در ایران مشغول کارهای صنعتی شد. 

جعفر میلی منفرد(علوم، تحقیقات و فناوری):  میلی منفرد استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دارای مدرک دکتری در رشته برق است. وی در حال حاضر استاد پایه ۲۵ و عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شمار می آید.

میلی منفرد در دانشگاه امیرکبیر نیز مسئولیت‌هایی از جمله معاون پژوهشی، معاون آموزشی، رئیس دانشکده مهندسی برق، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون دانشکده مهندسی برق را برعهده داشته است.

محمود واعظی(ارتباطات و فناوری اطلاعات): وی دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و هم چنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک است.

مسعود سلطانی‌فر(ورزش و جوانان): وی فوق لیسانس علوم سیاسی و استاد دانشگاه پیام نور است.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی(بهداشت، درمان و آموزش پزشکی): سید حسن قاضی‌زاده هاشمی جراح و متخصص چشم پزشکی، فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. 

محمود حجتی(کشاورزی): وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی کرد و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

عباس احمد آخوندی(راه و شهرسازی): وی از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته راه‌ و ساختمان با مدرک کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل شد. آخوندی پس از وزارت به انگلستان عزیمت و دوره دکتری اقتصاد سیاسی را در کالج رویال‌هالووی لندن به اتمام رسانید و هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیأت‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد مطالعات بریتانیاست.

علی ربیعی(کار، تعاون و رفاه): ربیعی از نظر علمی نسبت به سایر گزینه های حسن روحانی برای کابینه یازدهم، سوابق درخشان علمی دارد، وی لیسانس مدیریت دولتی را از دانشگاه تهران، فوق لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای تخصصی PHD مدیریت استراتژیک دریافت کرده است.

ربیعی هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در مرتبه دانشیار و عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی کار در مرتبه استادیار به شمار می آید.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی(دادگستری): وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.

پورمحمدی از سال ۱۳۷۹ تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است.

تحلیل مدارک تحصیلی کابینه روحانی

بررسی رزومه علمی هر ۱۸ عضو کابینه نشان می دهد که سه تن از وزرای پیشنهادی در دانشگاههای آمریکایی تحصیل کرده اند.

اکثر این اشخاص تحصیلات خود را در دانشگاههای مطرح کشور گذرانده اند.

همچنین سه تن از این اشخاص دارای تحصیلات حوزوی می باشند.

در این میان ۵ تن از اعضای پیشنهادی کابینه دارای مدرک علوم انسانی، یک نفر پزشک و در نهایت ۹ تن از این اشخاص دارای مدرک تحصیلی در رشته های فنی مهندسی، پایه و پزشکی می باشند. از میان این ۹ نفر نیز ۷ نفر دارای مدارک مهندسی می باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.