ساختار احزاب، باشگاه قدرت برای گروه خاص/ سازگاری جبهه فراگیر با شرایط کشور

فروردین ۱۴۰۳

قنبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

عضو حزب مردم‌سالاری گفت: متاسفانه احزاب برای خود ساختاری تعریف کرده‌اند که قابل بسط و گسترش نیست و به نوعی آنها را به باشگاه قدرت برای گروه خاص تبدیل کرده است.

“داریوش قنبری” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ خبرها انتشار یافته مبنی بر تشکیل جبهه فراگیر در کشور اظهار داشت: با توجه به قرابت فکری میان بعضی گروه‌های سیاسی بهتر است که احزاب به سمت و‌ سوی ایجاد تشکلی واحد پیش بروند.

وی افزود: گرچه از منظر واقع‌گرایی مشکل است که احزاب و گروه‌ها را به تشکلی واحد تبدیل کنیم اما تشکیل جبهه فراگیر می‌تواند وحدت را میان گروه‌های سیاسی تامین کند و در واقع احزاب و تشکل‌ها با حفظ چارچوب تشکیلاتی خود در قالب چنین جبهه‌ای به ادامه فعالیت بپردازند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تشکیل جبهه فراگیر با شرایط و واقعیت کشور سازگاری بیشتری دارد، تصریح کرد: با توجه به اشتراک نظر در میان تشکل‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب زمینه شکل‌گیری جبهه فراگیر در میان این جریان سیاسی وجود دارد و هر جریان سیاسی با توجه به فعالیت‌های گروه‌های خود می‌تواند به سمت تشکیل چنین جبهه‌ای حرکت کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جناح در داخل یک حزب شکل می‌گیرد، گفت: جناح‌ سیاسی به تنهایی تشکیلات مستقل سیاسی به حساب نمی‌آید و در کشور ما جبهه تحت عنوان جناح مرسوم شده است و میزان هماهنگی که در میان یک جبهه وجود دارد در میان جناح سیاسی ملاحظه نمی‌شود و در نتیجه در شرایط فعلی بهتر است که جناح‌ها را تبدیل به جبهه کنیم و این مسئله حتما شدنی است.

قنبری به موانع اجتماعی موجود برای تشکیل و فعالیت احزاب در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: به هم‌ریختگی مرز طبقاتی در میان احزاب سیاسی و عمل کردن قبایل و ایلات کشور به عنوان یک نیروی سیاسی در کشور از اصلی‌ترین موانع اجتماعی در فعالیت احزاب به حساب می‌آید.

این فعال سیاسی وجود احساس رقابت دولت با احزاب را یکی از موانع سیاسی برای فعالیت دانست و تصریح کرد: دولت‌ها احزاب را به عنوان رقبای خود در انجام فعالیت‌های سیاسی تلقی می‌کنند و این مسئله سبب شده که با سلب امکان فعالیت از احزاب، آنها نتوانند به لحاظ سیاسی عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند.

قنبری اضافه کرد: متاسفانه احزاب برای خود ساختاری تعریف کرده‌اند که قابل بسط و گسترش نیست و به نوعی آنها را به باشگاه قدرت برای گروه خاص تبدیل کرده است.

عضو حزب مردم‌سالاری در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل احزاب از رأس هرم جامعه در ایران و همچنین بی‌توجهی به ارتباط میان احزاب با بدنه جامعه از موانع اساسی دیگر در فعالیت‌های مثبت و قابل قبول احزاب در کشور به حساب می‌آید که باید با تلاش همگی در جهت ایجاد وحدت و تشکیل جبهه فراگیر، این مشکلات مرتفع شود.

گفتنی است که “حسین مرعشی” در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تشکیل “جبهه فراگیر” را منسجم‌تر، موثرتر از حزب فراگیر عنوان کرده است چرا که به اعتقاد وی احزاب در کشور توانایی تشکیل چنین حزبی را به سبب عدم وجود شرایط در قالب فراگیر ندارند و اینکه احزاب و شخصیت‌های فعال و لیدر اصلاحات می‌توانند در چارچوب جبهه به فعالیت بپردازند و معتقد است که این امر در سایه تدابیر دولت از طریق حمایت سیاسی و امنیتی امکان‌پذیر است.

این در حالی است که در چند سال اخیر تشکیل “حزب فراگیر” از موضوعات مهم و مورد بحث سران و فعالان سیاسی در چند سال قبل بوده و از قبل تاکنون رایزنی‌های بسیاری برای جلب موافقت گزینه‌های پیشنهادی مختلفی همچون “حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری”،”حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خاتمی” و “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی” برای جریان‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرایان به عنوان لیدر معنوی انجام شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.