ساختار سازمان ملل اصلاح شود / انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار مهر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به عنوان اولین سخنران در دومین روز نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شانزدهمین اجلاس گروه نم صحبت کرد.

وی طی سخنانی اظهار داشت: دموکراسی و شفافیت در فعالیت های سازمان ملل باید در چارچوب گفتگوها میان همه کشورهای عضو وجود داشته باشد و ساختار این سازمان باید اصلاح شود.

عمر البشیر تاکید کرد: ما بدنبال برقراری نظام و سیستم بین المللی متوازن و عادل در سازمان ملل هستیم تا قدرت داشته باشد با چالش های جهان مواجه شود و حاکمیت قوانین بین المللی در آن لحاظ شود.

رئیس جمهور سودان با رد بکارگیری قدرت در ابعاد منفی و بر علیه ملت ها گفت: سودان از اینکه شاهد مفاهیم جدید و اقدامات خارج از چارچوب توافقات بین المللی است نگران است و حقوق بشر متاسفانه امروز با مشکلات جدی روبرو است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات و مقولاتی که دغدغه کشورهای عضو است اشاره کرد و گفت: تغییر آب و هوایی ، امنیت انرژی و غذای و تروریسم از مشکلات اصلی مان که باید با تقویت همکاری های بین المللی برای مقابله با این چالش ها تدبیر کنیم.

عمر البشیر گفت: تروریست خطر بزرگی برای جوامع ما است و باید میان تروریسم و مبارزه قانونی علیه اشغالگری تفاوت قائل بود. همچنین نباید به آزادی های عمومی و حقوق بشر خدشه ای وارد شود.

رئیس جمهور سودان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسئله فلسطین نیز گفت: سودان همیشه از حقوق قانونی ملت فلسطین علیه اشغالگری و ایجاد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس حمایت کرده است و گروه کشورهای نم حق دفاع از فلسطین را دارند و فلسطین فقط یک مسئله عربی و منطقه ای نیست.

وی گفت: ما شدیدا اقدام اسرائیل در ممانعت از ورود کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش نم را که می خواستند وارد فلسطین شوند، محکوم می کنیم.

عمر البشیر درباره بحران سوریه نیز گفت:  تاسف خود را از ادامه وضعیت موجود سوریه اعلام می کنیم و معتقدیم افزایش خشونت در این کشور راه حل مناسبی برای برطرف کردن درگیری ها نیست و ادامه آن منجر به کشتار بیشتر می شود. از همه طرف های درگیر می خواهیم به گفتگو و مذاکره روی آورند و خشونت و درگیری نظامی را متوقف کنند.

رئیس جمهور سودان در خصوص مسائل کشورش با سودان جنوبی افزود: سودان اولین کشوری بود که استقلال سودان جنوبی را به رسمیت شناخت و تلاش خود را برای روابطی که با حسن همجواری همراه باشد انجام می دهد اما سودان جنوبی به موافقت های بین المللی توجهی ندارد و  از گروههای  شورشی حمایت می کند. سودان جنوبی آتش بس را نقض کرد در حالی که باید به گفتگوها متعهد باشد.

وی خاطرنشان کرد:  سند دوحه مبنی بر صلح در دارفور  که با نظارت دولت قطر انجام شد مورد پشتیبانی کامل ماست زیرا این سند همه آرمانهای ملت دارفور را اجابت کرد.

عمر البشیر تاکید کرد: برقراری صلح در دارفور هدف اصلی ماست و معتقدیم انتقال حاکمیت باید به صورت مستقل باشد هم اکنون ایالات ۵ گانه دارفور به آرامش و ثبات رسیده اند و شورای امنیت مشخص کرد برخوردهای نظامی در دارفور  نتیجه نمی دهد.

رئیس جمهور سودان ابراز امیدواری کرد اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران بتواند در راه دستیابی به صلح موفق باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.