ساختار نامناسب شبکه توزیع کالا، سبب شکل‌گیری بخش عظیمی از رانت اقتصادی شده است

۰۵م اسفند ،

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر دولت بر بازارهای داخلی و در آستانه ایام عید، گفت: ساختار نامناسب شبکه توزیع کالا در کشور سبب، شکل‌گیری بخش عظیمی از رانت‌اقتصادی و شبکه دلالی در کشور شده است.

“محمدرضا پورابراهیمی” نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در آستانه ورود به سال تازه، گفت: برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های عرضه محصولات، یکی از اقدامات دولت برای تنظیم بازار در شب عید است که ضمن سهل کردن، امکان دسترسی مردم جهت تامین کالاهای مورد نیاز و اساسی خود، عاملی موثر در مهار قیمت‌ها خواهد بود.  
 
وی در ادامه افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و عرضه مستقیم کالاها و محصولات در این نمایشگاه سبب می‌شود، مردم با قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر مکان‌ها کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.  
 
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه این اقدام، کار مثبتی است که ستاد‌تنظیم بازار انجام می‌دهد، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها در ایام خاص سال از جمله ماه مبارک رمضان و در آستانه سال نو، بهتر است به صورت برنامه‌ریزی شده در بیشتر فصول‌سال انجام گیرد، چرا که این اقدام ضمن حذف دلال‌ها، فاصله قیمت بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و به کمترین حد خود می‌رساند.  
 
پورابراهیمی تصریح کرد: این مسئله ضمن کمک به قیمت بالاتری برای تولیدکننده که توسعه فضای تولید در داخل را در پی دارد،‌ کاهش هزینه‌های مصرفی خانوار را نیز به دنبال خواهد داشت.  
 
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه نظارت دولت بر بازارهای داخلی و در آستانه شب عید باید بیشتر از هر‌زمان دیگری باشد، اظهار داشت: چندنرخی بودن کالا، عدم رعایت مصوبات ستاد تنظیم بازار، عدم‌رعایت بخش‌نامه‌های ابلاغی از سوی ستاد تنظیم بازار که متاسفانه این موضوعات، نشاندهنده ضعف نظارت در بازار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی این امر است باید این موضوع را به طور جدی پیگیری کند.  
 
*عدم ساختار نامناسب شبکه توزیع کالا در کشور سبب ایجاد رانت اقتصادی شده

پورابراهیمی با اشاره به ساختار نامناسب شبکه توزیع  کالا و محصولات در کشور، گفت:‌ این موضوع سبب ایجاد بخش عظیمی از رانت اقتصادی در شبکه دلالی کشور شده که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را متضرر می‌کنند، لذا لازم است نظارت‌ها با تمرکز بر مدیریت شبکه توزیع در داخل کشور متمرکز شود.
 
 
انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.